Sorry DePurpereWolf ik zal proberen wat duidelijker te zijn. Betreffende de analogie tussen SRT/Ether en geluidsgolven-lucht en SRT het volgende.
Wanneer wij hier op aarde niet instaat zouden zijn aan te tonen dat lucht fysiek aanwezig is, dan is de analogie compleet.
Je observeert dan altijd een constante snelheid voor geluidsgolven onafhankelijk van de snelheid van de geluidsbron/vliegtuig (analogie is de altijd constante lichtsnelheid). Wat wij kunnen waarnemen in de geluidsgolven is de aberratie (=stellaire aberratie in analogie). Het vliegtuig lijkt ergens anders te vliegen dan waar het geluid vandaan komt. Hetzelfde geldt voor het Doppler-effect. Hogere tonen als het vliegtuig naar ons toekomt en omgekeerd. Bedenk dat we de lucht niet kunnen aantonen, dan is de analogie compleet en kan de SRT worden afgeleid.
In dat geval zal echter bij 1200 km/uur de tijd al stil gaan staan! Nu laten wij ons natuurlijk niet wijsmaken dat tijd en ruimte relatief zijn. Volgens de redenatie van Peterdavis mist de wetenschap geen belangrijke informatie wanneer de lucht als medium ontkent wordt!
Het beste lijkt mij dat je het hoofdstuk "The stellar aberration of the star y-Draconis with ether" op
www.paradox-paradigm.nl leest. Je komt dan denk ik ook tot dezelfde conclusie dat er sprake is van een drog redenering.
Betreffende de metingen van Michelson en Morley kunnen we kort zijn. Deze metingen sluiten de absoluut in rust verkerende ether uit doch niet de beinvloedbare ether (dragged ether). Tegen "dragged ether" is geen bewijs. De wetenschap kon stellaire aberratie niet rijmen met dragged ether en deze mogelijkheid werd alleen om die reden door de wetenschap afgewezen (De lucht is vergelijkbaar met "dragged ether").
DePurpereWolf schreef:
Naar mijn gedachten, en dat van talloze natuurkunde boeken, bewijst de srt wel degelijk de loop van deplaneten in ons zonnestelsel.
En het kan ook de loop van de sterrenstelsels benaderen als we weten hoeveel het universum weegt.
De SRT zegt niets over zwaartekracht, dat is de Algemene Relativiteitstheorie (ART) en die is volledig gebaseerd op de relativiteit van tijd en ruimte. Wiskundig is het zeer goed mogelijk de ART, zwaartekracht, wiskundig af te leiden op basis van onjuiste aannames. De zwaartekracht wet van Newton voldoet trouwens nog steeds beter dan de ART en dan hebben wij niet te maken met al die paradoxen die verklaard moeten worden. Relativistische correcties zijn ook nodig wanneer er sprake is van ether; alleen de relativistische correcties verschillen theoretisch enigszins.
DePurpereWolf schreef:
Waarom bewijs jij niet eerst waarom de SRT niet klopt, in plaats van dat wij (de niet gelovers) moeten bewijzen dat jou theorie niet klopt. Als jij kunt verklaren wat de uitkomst is van het michelson morely experiment, met aannamen van een ether. Dan ben ik best bereid om die theorie te onderzoeken.
De metingen van Michelson & Morley sloot alleen de absoluut in rust verkerende ether uit als mogelijkheid. De beinvloedbare ether, "dragged ether" (onze beinvloedbare lucht), wordt in het geheel door deze metingen niet uitgesloten.
De wetenschap was niet instaat stellaire aberratie te vereenzelvigen met dragged ether. Omdat wetenschappers hiertoe niet in staat waren werd de conclusie maar getrokken, overigens na een lang debat van Lorentz, Stokes etc, dat de dragged ether niet kan bestaan.
Er is dus geen enkel bewijs, theoretische noch empirisch, tegen dragged ether.
Iedreen staart zich dood op Michelson en Morley, maar dat betreft slechts de absoluut in rust verkerende ether! De theoretische perfecte match tussen de gemeten stellaire aberratie en de theoretisch afgeleide aberratie is het bewijs, maar als de wetenschap dit niet wil erkennen dan houdt het op. Een fout erkennen is erg moeilijk, een fout erkennen die al 100 jaar bestaat is .......
In eerste instantie lijkt dit antwoord afdoende. Je zult ongewtijfeld nog veel vragen hebben. Het beste antwoord vind je denk ik op de website.
Prettige feestdagen en beste wensen voor het nieuwe jaar