oktagon schreef:Als je constructiehoogte niet meer dan 40 mm mag zin,zou je kunnen proberen met allemaal balkjes van hout naast elkaar en zo een vloer te vormen van 40 mm dik.
Alternatief is dan de dakplaten te verwijderen en een totaaldikte te maken van ca.60 mm als totale overspanningshoogte.
Nog een oplossing is de dragers te maken van buis (kokers) van staal van max.40mm hoogte;kun je berekenen met het bijgevoegde programma,waartoe op je hd een bestand te maken met C:\forum als naam !
Bedankt voor je reactie,
De huidige garage heeft vanaf de voorkant gezien mes/groef planken liggen op de twee gemetzelde zijmuren, en 5 balkjes die vanuit de balk boven de deur parallel aan de zijwanden naar een dwars/draagbalk die halverwege de garage (op ca. 3 m) ligt.
Ik heb ondertussen al 3 van de 5 balkjes weggenomen (da's niet zo eenvoudig, want ooit zijn eerst die balken gelegd, en de dakbeplating er boven op gespijkerd, en ik haal die balkjes weg zonder eerst de plafond te verwijderen
)
Een 6 cm dikke plafond maken op de manier zoals je aangeeft zie ik niet zitten, neemt praktisch veel te veel werk mee.
En gewoon op gevoel vraag ik me af of dat sterk genoeg zou zijn, de oppervlakte is toch ca. 3,3x3 meter?
Ik was inderdaad van plan, zoals in je 2e voorstel om de 5 lengtebalkjes te vervangen door evenveel, of meer indien nodig, stalen profielen.
Alleen ben ik een tamelijke noob in de staalwereld en heb geen idee welk soort staal zich het best leent voor een dergelijke toepassing (koker 40x20, wandikte?, T-ijzer, I of H als er dat al is in deze kleine maten, die 40 mm zal de keus wel beperken.).
Mijn bedoeling is op 40 mm van het plafond tegen de balk boven de garagedeur en de dwarsbalk halverwege de garage een steunlat te schroeven, en dan de staalprofielen te plaatsen tussen deze steunen en de plafond.
Ik heb dat programma'tje downgeload en al even mee zitten spelen, maar kan daarbij nog wel wat hulp gebruiken.
Ik neem een berekening voor een eenvoudige loods, kies dan voor ligger op 2 steunpunten?
Dan overspanning 3m,
belasting per meter ,geen idee eigenlijk, stel dat ik 5 dragers neem en dat dat stuk dak inclusief dragers 350 kg weegt, pakweg 0,25 KN?
puntlast1, Stel dat je ooit een keer met 2 man het bitumen dak moet vervangen, 2 kerels van 100kg (inclusief wat materiaal) op de slechtste plaats erbij, 2 KN? op 1,5 m van de kant dus? (da's dan wel op 1 balkje, niet verdeeld..)
puntlast 2 even nul laten?
Keuze type balk...help
... koker?
doorbuiging
euh.. geen idee hoe ik dat moet lezen ik neem L/333
Resultaten:
Tsja, is voor een niet-ingeweide toch wat chinees
is de gebruikte koker dan 100x100 mm met wanddikte 4mm? dan ziet het er niet goed uit
De rest van de getallen zeggen me behalve de oplegreactie en doorbuiging in mm niets .
Als ik berekening 3 kies, ' platbalk alleen op sterkte' krijg ik altijd een profiel van 60x2.9, kleiner gaat blijkbaar niet?
Je ziet, ik kan nog wat hulp gebruiken
Erwin.