eendavid
Artikelen: 0

Re: Matras zachter op vloer

Ik begrijp niet goed waarom de post van aadkr genegeerd is... Het is inderdaad met behulp van zulke testen dat men 'hardheid' definieert.
kotje

oscar2 schreef:Ja zeg! OK, een veerconstante is niet voldoende om iets zacht te maken. Maar een groot contactoppervlak ook niet. Ga een tijdje in het zand liggen, een beetje wriemelen en er vormt zich een kuil die perfect om je lichaam valt. Het contactoppervlak is dan zeker groter dan met een gemiddeld matras. Toch is het matras zachter. Ik plof daar in ieder geval liever in dan in de zandkuil. Noch erger als je van die kuik een afgietsel maakt van poliesters. Past precies, maar keihard.

De vraag wordt dus. Wat is nou precies "zacht"?
Het gaat hier over aanrakingsopeervlak van het raakoppervlak met je lichaam en dat zal bij zand kleiner zijn dan bij een matras. Trouwens als de aanrakingsoppervlakken even groot zijn zal het zand even zacht aanvoelen als de matras(matras in een ziekenhuis). Druk=Kracht/Oppervlak. Zacht is dus voor mij de druk die het lichaam op een bepaalde plaats voelt.
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?
Fred F.
Pluimdrager

Indien men met een kracht een bol of kegel in een ondergrond drukt (om de hardheid te bepalen) dan zal de indrukking zodanig zijn dat er een krachtevenwicht ontstaat waarbij de tegenkracht van de ondergrond (sigma druk*oppervlak) precies gelijk is aan de aangebrachte kracht op de bol/kegel.

Vervang de bol/kegel door een menselijk lichaam en de aangebrachte kracht door het lichaamsgewicht en ik kan mijn vorige reactie herhalen. Er is dus geen sprake van negeren, maar slechts anders formuleren.

Een horizontaal zandoppervlak ligt hard, een naar het lichaam gevormde kuil ligt veel zachter. Toch is het allebei precies hetzelfde zand. Vorm is dus veel belangrijker dan soort materiaal. Echter door ademhaling en minuscule lichaamsbewegingen voelt een vaste vorm (hoe perfect ook) al snel oncomfortabel. Bovendien gelden voor comfort ook zaken als mate van warmtegeleiding en doorlaatbaarheid ("ademen").
Hydrogen economy is a Hype.
kotje

Ik wil er ook nog aan toe voegen dat in de formule Druk=Kracht/Oppervlak men hier de componente moet nemen die loodrecht op het aanrakingsoppervlak moet staan om de mate van zacht aanvoelen te bepalen op dit oppervlak. Hoe komt het bv. dat een fakir zich op een nagelbed kan leggen zonder zich te kwetsen?
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?
oscar2

Inderdaad. Zowel contactoppervlak als vering spelen een rol bij hardheid. Om mee te geven aan kleine bewegingen heb je toch weer een verend materiaal nodig. Maar is het dan nog mogelijk om hardheid met één grootheid te meten/definieren?

Als het gaat om wat een mens als zacht ervaart zijn er inderdaad nog meer factoren zoals oppervlakte (stof vs plastic), warmtegeleiding en ademing. Maar dat zijn toch meer subjectieve kenmerken. Die wil ik graag even buiten beschouwing laten.

Aadkr noemt een meting voor hardheid. Maar in welke zin is die anders dan een veerconstante? Zoals Fred al zei. Een plank met veren eronder kun je ver indrukken. Maar toch ligt hij niet zacht.
eendavid

Er is dus geen sprake van negeren, maar slechts anders formuleren.
OK.

Ik had het voornamelijk op de reacties die volgden op jouw post zoals 'hoe definieert men zacht'. Even googlen..., voor Rockwell nog even doorklikken.
oscar2

eendavid schreef:OK.

Ik had het voornamelijk op de reacties die volgden op jouw post zoals 'hoe definieert men zacht'. Even googlen..., voor Rockwell nog even doorklikken.
OK. We hadden meer ons best kunnen doen. Maar worden deze schalen niet alleen gebruikt voor tamelijk harde materialen? Ik zie alleen hout en metaal staan. Een matras is toch wat anders. Het gaat ook om plasticiteit, reactiesnelheid, etc.
Fred F.
Pluimdrager

Bij Brinell (bol) of Vickers (kegel) hardheidsmetingen wordt de blijvende vervorming gemeten en dat is dan een maat voor de hardheid. Het materiaal (bijv. staal) veert niet terug na wegnemen van bol/kegel. De indruk is permanent.

Het lijkt mij (maar ik ben geen werktuigbouwkundige) dat het begrip veerconstante alleen van toepassing is op voorwerpen die elastisch vervormen en na belasting weer volledig terugkeren naar de oorspronkelijke vorm. En daar zullen ook wel hardheidstests voor zijn maar is dat vergelijkbaar?

Is de hardheid van een pakje boter hetzelfde als de hardheid van een stuk schuimrubber dat bij dezelfde kracht dezelfde indrukking (maar dan niet permanent) geeft?

En wat is de hardheid van een waterbed?
Hydrogen economy is a Hype.

Terug naar “Klassieke mechanica”