eendavid
Artikelen: 0

Re: Waarom zijn planeetbanen elliptisch?

Maar, zoals Morzon ook zegt. Voor twee puntmassa's met een zwaartekrachtsveld vind je wel degelijk elliptische banen. En niet ongeveer. Die worden dan in werkelijkheid verstoord door andere planeten, getijdewerking en vast nog meer. Maar toch.
Voor alle duidelijkheid (ik vermoed niet dat iemand het oneens is, maar toch): een cirkel is een ellips.
Jan van de Velde
Moderator

OK. Dus toch een proces dan planeetbanen naar een cirkel laat equilibreren. Zou dat de reden zijn dat de maan wel een cirkelvormige baan heeft (in ieder geval vrijwel).
nou, dat valt nogal tegen:

http://solarsystem.nasa.gov/planets/profil...p;Display=Facts

Maan-Aarde
Average Distance from Earth

384,400 km

Perigee (closest)

363,300 km

Apogee (farthest)

405,500 km

Ofwel, toch een afwijking plus en min van ruim 5% van de gemiddelde afstand.

Aarde-Zon:
Average Distance from the Sun

149,597,890 km

Perihelion (closest)

147,100,000 km

Aphelion (farthest)

152,100,000 km
ofwel, een afwijking van slechts ca 1,7 % plus en min.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270
Brinx
Lorentziaan

Getijdeninteractie laat banen inderdaad circulariseren - de invloed van andere objecten (zoals andere planeten) verstoort dat proces continu, waardoor perfecte cirkelbanen niet voorkomen. Dat kan overigens ook tot grappige effecten zoals baanresonantie leiden, zoals het geval is bij de binnenste drie van de galileische manen van Jupiter geloof ik: die hebben periodes die zich verhouden als 1:2:4.

Over waarom getijdenkrachten banen precies tot cirkels laten neigen - in de volgende link wordt het vrij uitgebreid uitgelegd:

http://yarchive.net/space/orbits/tidal_circularize.html

Hopelijk is die tekst voor de meesten te volgen. Ik kan het hier ook wel gaan uitleggen, maar dan praat ik die link gewoon na. pi.gif
Wesley v Bethraij

ik ben het niet met jullie eens. Jullie zeggen dat wiskundig op te lossen is waarom dat dat zo is.

Waarom gaat de aarde dan steeds dichter en dan weer verder van de zon af?

Dat bewijst het zomer en winter effect. In de zomer staat de aarde dichter bij dan in de winter. In de winter staat de aarde verder weg van de zon. En waarom de planeten in een cirkel rond de zon blijft?

Dat is volgens mij het zelfde als zwaartekracht. De aarde word naar de zon toegetrokken als het zomer tijd is en rond winter tijd zet de aarde zich van de zon af zeg maar. De enigste planeet die dat doet overigens. Dit komt omdat de aarde zelf een grote zwaartekrach heeft. Daarom kunnen we hier ook normaal lopen en staan en doen wat we willen. Op de maan is dat moeilijk om dat je dan "spronnegtjes maakt". De aanterkkingkracht is veel minder. De andere planet in ons stelsel blijft altijd in een zelfde baan rond de zon. omdat de zon een bepaalde aantrekkings kracht heeft. blijven de planeten in die baan.

Waarom denk je dat nasa wacht tot dat ze een racket de heelal in sturen? omdat het dan dichter bij het planeet staat dan anders. De reis duurt dus dan korter. Allemaal feiten. Dus ik wil er maar mee zeggen dat dit niet te berekenen valt.
eendavid

Dat bewijst het zomer en winter effect.
een vaakvoorkomende misvatting. Winter en zomer heeft te maken met de hoek van het invallende licht (ooit nagedacht waarom het in australie zomer is als het hier winter is?)

Daarnaast begrijp ik niet goed wat je precies bestrijdt: we zeggen toch klaar en duidelijk dat planeten in ellipsen bewegen?
Jan van de Velde
Moderator

@Wesley,

Hier en in een aantal andere topics doe je recentelijk een aantal stellige beweringen. Een groot deel van die stellige beweringen gaan pertinent in tegen wat anderen en wijzeren dan jij (en dan bedoel ik niet de gemiddelde forumgebruiker maar de wetenschappers die dit soort dingen onderzoeken) als vaststaande wetenschap beschouwen.

Een forse portie twijfel aan je eigen "gelijk" is nodig. :D

Je zou je beweringen beter brengen in de vorm van vragen als "maar ik dacht dat het zus of zo was". Uit de antwoorden die je dan krijgt kun je waarschijnlijk nog heel wat nuttigs leren. :D
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270

Terug naar “Ruimtefysica”