Ger
Artikelen: 0

Juridische status autoloze zondag

Een tijdje terug was er in Tilburg weer een autoloze zondag, zag ik op diverse aanplakbiljetten. Totaal geen last van gehad omdat ik dat weekend niet in Tilburg ben geweest, maar dat terzijde. Ik bedacht me toen wel dat ik zelf niet op de hoogte gesteld ben per brief. Misschien dat het in het lokale sufferdje onder de aandacht is gebracht, maar aangezien ik mijn brievenbus heb voorzien van een NEE-NEE sticker, krijg ik die niet.

Laatst hoorde ik dat er in Amsterdam ook weer zo'n autoloze zondag is geweest, en ik vraag menu eigenlijk af wat de juridische status is van een autoloze zondag. Hoe wordt dat geregeld? Is dat met een APV? En wat nu als je in het centrum woont en je naar familie 80 km verderop wil?Je kunt je auto moeilijk in op je rug nemen en zo naar de rand van de stad lopen zogezegd.

Of stel dat je zondagdienst op je werk hebt, dan moet je toch ook gewoon met de auto naar je werk kunnen? Het ideaal is natuurlijk dat iedereen op loopafstand van het werk woont, maar de realiteit is gewoon anders en dat moet gerespecteert worden.

Daarnaast kun je de vraag stellen hoe het dan zit met de wegenbelasting. Je betaalt immers een bepaald bedrag per kwartaal om van de weg gebruik te mogen maken, dat bedrag wordt geen cent lager als er een autoloze zondag is georganiseerd. Je zou dus denken dat ik gewoon het recht heb om van die weg gebruik te maken. Staat een APV daar dan boven?

Kijk, ik vind het idee achter zo'n autoloze zondag wel leuk hoor, maar ik heb altijd mijn bedenkingen bij dit soort initiatieven. Het resultaat is zeer beperkt (een dagje iets frissere lucht) en op de lange termijn is er niemand (of hooguit een enkeling) die vaker de auto laat staan. Daarentegen jaag je heel wat mensen tegen je in het harnas omdat ze hun auto niet mógen gebruiken terwijl er toch zat kanttekeningen bij te plaatsen zijn (zie boven).

Maar de belangrijkste vraag voor dit moment (voor mij) is de juridische status. Stel, iemand wil per se met de auto naar zijn moeder in het bejaardenhuis in het centrum om haar op te halen voor een ritje naar de familie. Is er dan een juridische basis om hem te bekeuren?
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -
thermo1945

Re: Juridische status autoloze zondag

Staat een APV daar dan boven? Is er dan een juridische basis om hem te bekeuren?
1. Ja 2. Ja. mits je de APV overtreedt, natuurlijk.

Als je een goede reden hebt, moet je tijdig een ontheffing aanvragen; die krijg je dan wel.

Toch een politiestaat?
Ger

thermo1945 schreef:1. Ja 2. Ja. mits je de APV overtreedt, natuurlijk.

Als je een goede reden hebt, moet je tijdig een ontheffing aanvragen; die krijg je dan wel.
Thanks. Al vraag ik me nog wel even af hoe dat dan zit met de informatieplicht: is het publiceren in het plaatselijke sufferdje voldoende?
Toch een politiestaat?
Nee. Een politiestaat houdt in dat je niets mag doen zonder goedkeuring en medeweten van de staatspolitie. Dat is totaal iets anders dan een autoloze zondag.
- Jimi Hendrix -
thermo1945

... is het publiceren in het plaatselijke sufferdje voldoende?
Communicatie met een doelgroep is en blijft kennelijk moeilijk genoeg.
Een politiestaat ...
Sorry voor mijn humor. Ik besef, dat het moeilijk is om dat (in zijn algemeenheid) te herkennen, tenzij het er dik bovenop ligt.

Ik meende "het sufferdje" ook als humor te moeten herkennen.
Phys

Waarin deze quote de belangrijkste is, omdat deze al jouw bezwaren onderuit haalt (beter gezegd: jou gelijk geeft)
Waarom rijden er op de autovrije dag toch auto"s op straat?

Er is besloten om mensen die al in de stad zijn met de auto (waaronder bewoners) niet te verbieden te rijden. Want dat is juridisch lastig en moeilijk handhaafbaar. Het zijn dus uw medebewoners die u in het autovrije gebied ziet rijden. 'Autovrij' is het doel, maar het autovrije gebied is niet 100% vrij van

auto's. Blijf daarom goed opletten op straat! De gemeente roept iedereen op om op de autovrije dag de auto te laten staan en deel te nemen aan een van de vele activiteiten en evenementen. De gemeente waarschuwt ervoor in het autovrije gebied op te blijven letten op straat, want er blijft verkeer rijden.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -
Ger

Thanks, dat schept voor zover mogelijk duidelijkheid. Al weet ik nog niet welke wetgeving daarop van toepassing is. Als ik een keertje tijd heb wel leuk om op te zoeken. pi.gif
- Jimi Hendrix -
albert davinci

Mocht er interesse zijn, ik heb nog een link naar een scan van 2 Belgische documenten (ik meen van Brussel).
Deze berggorilla wordt ernstig met uitsterven bedreigd doordat hun natuurlijk habitat wordt aangetast agv illegale bomenkap :(

We kunnen, nog, voorkomen dat deze prachtige dieren uitsterven. Familie laat je toch niet in de steek.
Unimon

Maar de belangrijkste vraag voor dit moment (voor mij) is de juridische status. Stel, iemand wil per se met de auto naar zijn moeder in het bejaardenhuis in het centrum om haar op te halen voor een ritje naar de familie. Is er dan een juridische basis om hem te bekeuren?

Op zon moment kun je nog geen ontheffing aanvragen bij de gemeente , alleen als het om serieuse zaken gaat .

Natuurlijk is het juridisch mogelijk omdat het niet verboden is deze regeling te doen .. dus , waar geen regel opgesteldt is kan ook geen individueel burger van deze algemene gemeentedienst afwijken . Maar ik denk dat er wel al wat wettisch is geregeld .. :D
De natuurwet overheerst overal en leid tot bevruchting en word soms zwanger .

Terug naar “Rechtswetenschappen”