Cycloon
Artikelen: 0

Re: Machtiging administrator account

Wat jij toont is eigelijk gewoon een vraag of je het bestand werkelijk wil openen of niet. Als jij datzelfde bestand gewoon direct zou openen in windows media player dan zou je die waarschuwing bv niet krijgen. Je spreekt hier dus niet over een systeem dat je computer werkelijk beveiligt omdat het gewoon omzeild kan worden. Overigens krijg je die waarschuwing ook enkel als je het bestand van het internet hebt gedownload (of via msn hebt binnenkregen, w/e).

Echter in vista krijg je die waarschuwing niet omdat het helemaal niet nodig is om te vragen of je een MP3 file wel wil openen. In vista krijg je enkel een extra beveiliging wanneer je uitvoerbare bestanden wil gaan openen want dan moet je dat programma de admin rechten geven wat het nog niet heeft voordien. Een installatie kan pas doorgaan als je de rechten daarvoor hebt. Wanneer je het programma toestaat dan krijgt het éénmalig toestemming om processen uit te voeren (zoals mappen aanmaken, bestanden plaatsen, etc). Wanneer het programma geïnstalleerd is verliest het al deze rechten terug en zullen bestanden die dan worden aangemaakt in je virtual store terechtkomen. Zo kunnen programma's dus geen zaken gaan installeren waar ze het willen zonder dat jij het weet.

Stel nu, ik maak een programma dat systeembestanden gaat overschrijven. Dit programma zal dus perfect werken op je windows xp machine zodra je het geïnstalleerd hebt, in vista zal dit echter niet werken omdat je geen bestanden in de windows map kan gaan overschrijven omdat je daar geen toegang tot hebt. Bij vista zullen die bestanden die hij dus wou overschrijven in <gebruiker>\AppData\Local\VirtualStore\windows terecht komen en dus geen schade aanrichten.
Ruben01
Artikelen: 0

Re: Machtiging administrator account

@zpiderman: Ik kan het mij terug herinneren pi.gif . Al lang geleden dat ik nog met XP gewerkt heb.

Terug naar “Informatica en programmeren”