Desperate housewife
Artikelen: 0

Fitness loopband. makkie?

Mijn fitness leraar vertelde me dat hardlopen op een loopband net zoveel energie (arbeid) vergt als gewoon buiten lopen (afgezien van luchtweerstand, wel/geen hobbels e.d.).

Ik ben daar niet zo zeker van, het voelt in geval geval niet zo. Wie denkt daar ook zo over (met bewijs graag).
thermo1945

Re: Fitness loopband. makkie?

Mijn fitness leraar vertelde me dat hardlopen op een loopband net zoveel energie (arbeid) vergt als gewoon buiten lopen. Wie denkt daar ook zo over?
Je maakt exact dezelfde lichaamsbewegingen en dus verbruik je evenveel energie. Je mist wel de (mogelijke) rust en de geluiden vd vogels in het buitengebeuren. Je mag hopen, dat de oefenruimte voldoende geventileerd en voldoende stofvrij is.
Jan van de Velde
Moderator

Je maakt exact dezelfde lichaamsbewegingen en dus verbruik je evenveel energie.
Dit is natuurkundig wel juist, maar of dat biologisch ook zo is vraag ik me af. Ik heb bijvoorbeeld ooit eens een paar duizend vierkante meter glazen dek van mijn tuinbouwkas vervangen, werkende op een steiger opgehangen aan de kasconstructie. Dat beweegt constant een klein beetje in alle richtingen, en je bent daarvoor voortdurend aan het corrigeren. Ik kan je verzekeren dat dat erg vermoeiend is, je bent constant allerlei spieren en spiertjes aan het gebruiken. Ik kan me voorstellen dat lopen op een lopende band, zonder enige verrassing "onderweg", wel eens een significant geringere hoeveelheid energie per afgelegde kilometer zou kunnen vergen dan in de werkelijke wereld met al zijn oneffenheden
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270
*gast_Stephaan_*

@Desperate housewife Het effect van de relatieve luchtstroom zal je niet in dezelfde mate voelen alsof je in de buitenlucht loopt, zelfs al staat je loopband buiten!

Het is niet voor niets dat record slechts erkend worden als de windsnelheid een zeer geringe snelheid overtreft. Ik vat dat op dat het aangenomen wordt dat de relatieve windsnelheid wel degelijk de inspanning beïnvloedt
High-Voltage

*gast_Stephaan_* schreef:@Desperate housewife Het effect van de relatieve luchtstroom zal je niet in dezelfde mate voelen alsof je in de buitenlucht loopt, zelfs al staat je loopband buiten!

Het is niet voor niets dat record slechts erkend worden als de windsnelheid een zeer geringe snelheid overtreft. Ik vat dat op dat het aangenomen wordt dat de relatieve windsnelheid wel degelijk de inspanning beïnvloedt
TS heeft toch iets gezegd over luchtweerstand verwaarlozen...
Wesley v Bethraij

op de loopband heb je ook steeds met dezelfde weerstand te maken. Je komt constant die band tegen die de zelfde weerstand geeft. In de natuur is dat anders. Of je loopt op het asfalt of je loopt in een zandpad. Het verschil is er degelijk. Zo zul je dan merken dat het lopen in een zandpad veel fijner is omdat daar je voeten niet zo op te recht komen. En op een asfalt komen je voeten harder op.

Dus in een zand pad kun je het veel langer volhouden. En dan heb je ook nog dat de grond altijd stil ligt. De grond gaat niet met je mee. Alleen jij beweegt maar je moet energie geven om vooruit te kunnen. Met een loopband is dat anders. Een loop band snel tot stilstand te krijgen is veel moeilijker. De loopband heeft dezelfde snelheid die je aanloopt. Maar daar heb je wel weer de voordeel bij dat beweegt. Dus je hebt minder energie nodig om vooruit te komen.

Dus mijn conclusie is dat buiten lopen meer energie kost.

Terug naar “Klassieke mechanica”