Ik denk dat je toch eerst even de vraag die Daan heeft gesteld goed moet nalezen.
De vraag is welke krachten voor cohesie zorgen.
Dit is niet alleen de interatomaire krachten, waarvan de dipool, ionen en vanderwaalskrachten de belangrijksten zijn. Deze zijn allemaal electrische krachten, maar zijn in geen manier hetzelfde. De moleculen in een vloeistof worden bij elkaar gehouden door de wisselwerking tussen interatomaire kracht van de vloeistof en die van het gas waarin het zich bevindt. Zwaartekracht heeft wel degelijk een invloed op de druk van dat gas, alsmede de druk in de vloeistof, maar dat effect is klijner.
Ik besluit met te zeggen dat bijna alles invloed heeft op de cohesie kracht in een vloeistof: Druk, temperatuur, wat voor soort gas, wat voor soort vloeistof. Zelfs een hoog electrostatisch veld kan de coherende kracht behoorlijk beinvloeden.
Ik vindt oppervlaktespanning een van de moeilijkste grootheden, omdat het van zo veel afhankelijk is. Oppervlakte spanning is de resulterende kracht tussen de coherende en adherende krachten tussen twee fases. Vloeistof-vast, of Vloeistof-gas