En sinds ik het moet herbeginnen duurt het nog een tijd eer ik er ben.
Maar dus, de volgende situatie was gegeven:
je hebt een dierenasiel waar alle dieren zijn toegestaan. De meest gebruikelijke zijn de volgende
1=Kat
2=Hond
3=Slang
4=Vogel
5=Iets anders
Wat hier gegeven is is een invoercode. De opdracht is een programma te schrijven waarmee je kunt ingeven welke dieren er per dag binnengekomen zijn in het asiel. Komt er een kat binnen, geef je 1 in en alle overeenkomende cijfers voor het dier in kwestie.
Als men het programma opstart is men VERPLICHT een dier in te geven. Het programma kan niet eindigen tenzij er tenminste 1 dier is ingegeven. Men beïndigt het programma door na de eerste invoer op een willekeurige toets te drukken(behalve 1 tot 5 om duidelijke redenen). Indien men bij eerste ingave een teken invoert dat niet 1 t.e.m. 5 is, dan moet de output een foutmelding geven en opnieuw om de eerste input vragen.
Terwijl de invoer bezig is moet men op een bepaald moment een alarm krijgen, namelijk wanneer het totaal aantal katten en honden groter is dan 20% van de totaalbevolking van het asiel. Zolang dit het geval is moet er na iedere invoer een output getoond worden die weergeeft hoeveel dieren er van iedere categorie zijn en wat het percent honden en katten t.o.v. het totaal is.
Als het invoeren stopt, drukt de persoon op een willekeurige toets om af te sluiten. Als dit eenmaal gebeurd moet er een totaaloverzicht gegeven worden van het aantal ingevoerde dieren voor 1 dag.
Zo, dit is wat ik me ervan heriner, ik denk wel dat dit de totale opgave was. Zoals jullie zien aan de omschrijving is dit programma niet compleet, sinds het niet rekening houdt met het bewaren van invoeren van vorige dagen. Iedere keer je het opnieuw opstart wordt alles gereset. Het bewaren van gegevens op die manier zit niet in de leerstof van het eerste jaar bij ons.
Dit is een hele opgave en ik verwacht van niemand om dit voor mij op te lossen. Ik heriner me dat ik de invoer wel kon bepalen maar stond voor een raadsel voor het afdwingen van de eerste invoer en het weergeven van het alarm.
Graag zou ik wel wat tips hebben hieromtrent...
Het is me opgevallen dat ruben01 blijkbaar ook op het KAHO zit, dus indien dit zijn eerste jaar is: ruben, breek hier je hoofd niet over, zelfs na een compleet jaar kon ik het niet. Onthou enkel dat het eindexamen Java schriftelijk is zonder een computer om eerst te testen of je programma wel lukt. Dit was de 2de examenvraag van vorig jaar
Voor de mensen die niet op KAHO zitten: we maken gebruik van een klasse die gemaakt is door de docenten en in de documenten van de Java folder is gestopt. Het programma dat we gebruiken is Jcreator, dus niet NetBeans.
Die klasse noemt "Input.class"
Een klein voorbeeld:
Code: Selecteer alles
public class voorbeeld
{
public static void main(String[] args)
{
Input inp = new Input();
int getal;
System.out.println("Geef een getal in");
getal = inp.readInt();
System.out.println("Het ingegeven getal is : " + getal);
}
}
Die Input.class is dus en aparte klasse die het makkelijker maakt om dingen in te geven of toe te kennen in Java.
Zo schrijven wij in het eerste jaar programma's. Dit ter verduidelijking