Puzzel Puzzels
Jocham
Artikelen: 0

Re: Complementaire grootheden.

Math-E-Mad-X schreef:Nee, als je over een tijdsinterval van 1ns meet dan is het tijdsinterval idd niet oneindig, maar de onzekerheid in zijn tijdstip is wel oneindig! D.w.z. de gemeten golf is in gelijke mate verdeeld over het tijdsinterval. Je zou dit kunnen zien als een gaussische verdeling met oneindige standaarddeviatie. Tenminste, als we het hebben over een golf met eenduidige frequentie.

Je kan echter ook kijken naar een golffunctie die een superpositie is van een heleboel energie-eigentoestanden (oftewel: de functie is een som van een heleboel golven met verschillende frequenties). Hoe langer het tijdsinterval is waarover je de golf bekijkt, hoe beter je kunt bepalen welke energie-eigentoestanden er in zitten.
Oké, dus de onzekerheid in het tijdstip stelt in dat geval dus een soort van standaarddeviatie voor over het gemeten interval. Op welke manier kunnen we dan mijn voorbeeld zodanig maken dat de onzekerheid in de tijd niet oneindig is?

ads

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 100 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 100 euro - Bedankt!

Bekijk product

Steun Sciencetalk Sakura Basic Set 3 Gelpennen Zuiver Wit Medium

Sakura Basic Set 3 Gelpennen Zuiver Wit Medium

Bekijk product

Steun Sciencetalk HP 305 - Inkcartridge - Origineel - Standaard capaciteit - Kleur en Zwart

HP 305 - Inkcartridge - Origineel - Standaard capaciteit - Kleur en Zwart

Bekijk product

ads

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 5 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 5 euro - Bedankt!

Bekijk product

Steun Sciencetalk Logitech M185 - Draadloze Muis - Rood

Logitech M185 - Draadloze Muis - Rood

Bekijk product

Steun Sciencetalk Canon PIXMA TS4150i - All-in-One Inkjetprinter - Wit - Smartphone ready - Compact - Gebruiksvriendelijk

Canon PIXMA TS4150i - All-in-One Inkjetprinter - Wit - Smartphone ready - Compact - Gebruiksvriendelijk

Bekijk product

Math-E-Mad-X
Artikelen: 0

Re: Complementaire grootheden.

Oké, dus de onzekerheid in het tijdstip stelt in dat geval dus een soort van standaarddeviatie voor over het gemeten interval. Op welke manier kunnen we dan mijn voorbeeld zodanig maken dat de onzekerheid in de tijd niet oneindig is?
Door niet te kijken naar een golffunctie met éénduidige frequentie (zoals sin(t) ), maar bijvoorbeeld een superpositie van twee van zulke functies bijv. sin(t)+sin(2t). In dat geval is er op sommige momenten meer kans om het deeltje op een gegeven plek aan te treffen op dan op andere momenten.

(Ik gebruik hier de sinus functie om het verhaal makkelijk te houden, eigenlijk zou ik hier complexe e-machten moeten gebruiken maar ik weet niet hoeveel ervaring je hiermee hebt.)

Als het deeltje zich in de toestand sin(t) zou bevinden dan is de onzekerheid in de tijd altijd oneindig, onafhankelijk van hoe lang je meet.
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Kwantummechanica en vastestoffysica”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!