Anonymous
Artikelen: 0

Lasers

Wij zitten in 5 VWO en moeten een presentatie houden over lasers.

En we willen het vooral gaan hebben over de bewegende laserprojecties die je wel eens ziet in sommige disco's. Weet iemand hoe deze projecties worden gemaakt en hoe ze werken? Mijn leraar Natuurkunde had het over spiegels die heel snel kantelen en draaien en dat er op die manier bewegende plaatjes in de lucht gevormd worden,maar precies weet hij het niet. We hebben hierover ook nog geen informatie kunnen vinden op internet. Is er iemand hier op dit forum die het weet ? of die een goede site weet ? En is het mogelijk om ergens dit soort lasermateriaal te komen bekijken ? Alvast Bedankt, Groetjes van Tatyana en Miranda
DePurpereWolf

Re: Lasers

De meeste lasers die je ziet in de disco betsaan uit een enkele laser en een spiegeltje die razendsnel verandert van positie. Als je dus een figuur ziet op de wand, gaat er een laserstraal steeds langs de contouren af, wel zo snel dat je het niet ziet.
Anonymous

Weet je een site waar zo'n soort laser opstaat ? Of heb je een plaatje ervan ?

THANX
Anonymous

We hebben een ander onderwerp gekozen omdat we heel snel moesten beslissen welk onderwerp we wilden en we wilden er wel zeker van zijn dat er wel informatie over te vinden was, en hierover hadden we nog niks gevonden. Toch bedankt voor de reactie.

DOEI !
merlijn

toch wil ik hier nog wel even op reageren,

ik las hierboven dat de plaatjes gemaakt worden door een spiegel zeer snel te bewegen die de laser dan stuurt.

naar mijn mening is dit echt een fabeltje, dit word namelijk bewerkstelligd met afbuigspoelen, net als bij je televisie.
It's just an illusion !
Hallo1979

HOe wil je een lichtstraal afbuigen dan? Is die afbuigspoel van een zwart gat gemaakt!!
"If you wish to make an apple pie truly from scratch, you must first invent

the universe." -- Carl Sagan (US physicist and astronomer,1934-1999)
Morgje

HOe wil je een lichtstraal afbuigen dan?
Probeer es met lenzen :wink:

Je weet toch dat lichtstralen ook kunnen van richting veranderen als ze van het ene medium overgaan naar een ander (zie lichtinval op een wateroppervlak als voorbeeld)

T lijkt mij dus echt ni zo moeilijk om te bewerkstelligen...
It's been said that everything in the universe is fundamentally composed of energy.Since energy cannot be created or destroyed,some speculate that living beings never truly die.Their life energy is simply returned to the universe in its simplest form.
Hallo1979

Een tv werkt met een electronenstraal en die kun je afbuigen met electromagnetische velden en ik dacht (in mijn onschuld) Dat dit bedoeld werd met afbuigspoelen. Maar als dit niet wordt bedoeld waar zitten dan de lenzen in een tv?

Syd

Een tv werkt met een electronenstraal en die kun je afbuigen met electromagnetische velden en ik dacht (in mijn onschuld) Dat dit bedoeld werd met afbuigspoelen. Maar als dit niet wordt bedoeld waar zitten dan de lenzen in een tv?

Ik dacht dat in een tv echt wel gebruik wordt gemaakt van afbuigspoelen. Volgens mij halen jullie twee dingen door elkaar, morgje bedoelde hoe je licht afbuigt in het algemeen, omdat jij, hallo1979 had gevraagd hoe je licht afbuigt.
Hallo1979

ja volgens mij zitten er ook geen lenzen in een tv, maar wordt de electronenbundel afgebogen. Dit kan niet met een laserstraal. Op het moment dat het de laser verlaat kan het slechts rechtdoor. Het kan misschien worden gereflecteerd of gerefracteerd(het eerste met spiegels en het tweede met lenzen enzo) maar de straal kan niet afgebogen worden tenzij je een enorme massa in de buurt hebt bijvoorbeeld een zwart gat.

Dit refracteren bedoelt Noortje dan denk ik en daar heb ik niet aan gedacht als zijnde afbuigen. Ik zie dit meer als het breken van de straal, of het plotseling in een andere richting sturen, maar je kan het ook als buigen opvatten. my bad :shock: my bad

Ik wilde alleen opmerken dat het significant buigen van een lichtbundel(net als de electronen bundel in een tv) niet kan tenzij je een massa naast de bundel zet van pakweg een miljoen zonsmassa's. De vraag is dan: zie je de straal nog en kun je nog dansen in die disco.

Syd

Ik wilde alleen opmerken dat het significant buigen van een lichtbundel(net als de electronen bundel in een tv) niet kan tenzij je een massa naast de bundel zet van pakweg een miljoen zonsmassa's. De vraag is dan: zie je de straal nog en kun je nog dansen in die disco.

Ik gebruik dan liever een spiegeltje 8)
Jort

Ik wil even terug te komen op het begin van de discussie: vormen maken met lasers. bij mijn weten worden er bij laserpennen (als aanwijzer tijdens presentaties e.d.) ook wel sjablonen geleverd. Deze schuif je op de pen en de laserstraal wordt een figuur, gevormd door een gesloten lijn. Dit kun je toch ook in een disco toepassen? Het is hetzelfde principe. Mocht er dan beweging nodig zijn van de figuur dan kun je een reeks sjablonen snel wisselen.
aha!
merlijn

na de praktijktest, ( het openen van een showlaser ) moet ik mijzelf corrigeren: de lezer word inderdaad gestuurd door tot spiegeltjes geslepen asjes.

:shock:
It's just an illusion !
Anonymous

Onzin er worden gewoon spiegeltjes gebruikt!!!

Maar ja, iedereen maakt fouten.... :shock:
arjesara

Door idd een tweetal spiegeltjes te nemen en deze regelmatig te roteren, zijn prima lisajousfiguren e.d. te maken.

Terug naar “Huiswerk en Practica”