Geachte,
sinds een tijdje heb ik me ingeschreven op een "onderzoeksforum" of een forum waarin geinteresseerden over de Eerste Wereldoorlog met elkaar van mening wisselen of informatie uitwisselen.
Het is een Nederlands forum.
Daarin is nu zopas een soort huisreglement opgenomen en een alinea daarin baart me zorgen:
"Met het plaatsen van berichten verleen je het Forum een onbeperkt en onvoorwaardelijk gebruiksrecht. Disclaimers in je teksten of signatures hebben geen invloed op deze policy en deze policy blijft ondanks expliciete meldingen van de user onverkort en onverminderd van kracht. Wil je alleenrecht op je berichten, plaats ze dan niet op het Forum."
Verder wordt door de beheerder van het Forum nog wat meer verduidelijkt:
"In principe en in het kort komt de Nederlandse wetgeving hierop neer, Nederlandse wetgeving, want dit is een van origine Nederlands forum op een Nederlandse server... :
Auteursrecht ontstaat automatisch zo gauw je iets opschrijft dat iets eigens heeft. Een boodschappenlijstje valt daar dus al onder.
Het copyright is daarvan afgeleid. Een auteur kan je dat geven, maar dan nog blijft hij auteursrecht houden. Copyright, het recht dus om het geplaatste te mogen vermenigvuldigen, kan onder voorwaarden gegeven worden. Die voorwaarden bepalen dan of het terugdraaibaar is of niet. Als er geen voorwaarden zijn is het een gift, en die kun je ook niet zomaar terug eisen.
Een andere afgeleide is het distributierecht. Dat geef je impliciet als je een ingezonden stuk in een krant plaatst, of op een forum.
Je stuurt het bericht je immers in, cq plaatst het, met als doel het voor iedereen op die plek leesbaar te krijgen.
Anderen mogen dat zonder toestemming niet copieeren - distributierecht wordt immers impliciet verleend op de plek waar auteur het in eerste plaatsing bedoeld heeft.
Tenzij de plaatsing onder op dat punt beperkende voorwaarden gedaan is, is het distributierecht niet terug te draaien. Wanneer blijkt dat er zwaarder wegende belangen zijn dan die van het toegekende distributierecht, bv misbruik door derden, foute informatie of privacy-schending, kan de auteur vragen om verwijdering."
Kan U me hierover advies verstrekken ? Ik weet dat er misschien wel instanties zijn waarvoor ik hier terecht kan, maar ze zijn nu niet direct duidelijk...
Met oprechte dank voor wat uitleg in deze...
Lambert Jan Derenette