Het klopt dat je voor het berekenen van de centripetaalkracht genoeg gegevens hebt zonder die hoek. Met die hoek erbij zou bijvoorbeeld de arbeid berekend kunnen worden die nodig is om de hoek door te komen.
(bij het berekenen van die arbeid moet je echter wel stellen dat de statischewrijvingscoefficient>0 en de kinetischewrijvingscoefficient moet je ofwel nul veronderstellen of deze moet je ook weten. Het is dan dus niet echt een realistisch probleem aangezien je verondersteld dat er wel statische wrijvingskracht is en geen kinetische.)
Is het ook niet zo dat de centrifugaalkracht wordt gezien in het zwaartepunt? En aangezien het zwaartepunt in hetzelfde vlak blijft de formule nog geldig is?
Anders zou je het ingewikkelder maken aangezien de vector v dan wss niet constant zou zijn.
Bekijk het liever zó: het is totaal oninteressant voor berekening van de centripetaalkracht om te weten waardóór die geleverd wordt. Als ze er niet is, of niet groot genoeg, vliegt iets uit de bocht. Zo simpel is het.
In het geval van een auto in een bocht wordt die centripetaalkracht geleverd door wrijving en een component (langs het wegdek) van de zwaartekracht samen. Je zou ook nog een touwtje naar een paaltje in het middelpunt van de bocht kunnen laten meehelpen, dan heb je al drie krachten die samen de centripetaalkracht leveren.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip... http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270