Bobb
Artikelen: 0

Meten van stroomsterkte in een kabel

Hallo

De eerste keer dat ik een stroomtang gebruikte, was ik diep teleurgesteld omdat hij niet leek te werken.

Ik deed de tang om de kabel heen en hij gaf 0 aan.

Ik had gelukkig al heel snel door dat je alleen per draad kan meten met zo'n tang :D

Nou is mijn vraag echter: is het ook mogelijk de stroomsterkte te meten in een meeraderige kabel zonder deze te splitsen? Zijn daar apparaten voor?

En werkt dat dan ook bij 380V?

Dus puur van buitenaf, zonder enige bewerking of wat dan ook meten hoeveel A er door een kabel loopt.

Het lijkt mij dat de magnetische velden elkaar geheel of gedeeltelijk opheffen en het onmogelijk is om op die manier een meting te verrichten, maar misschien dat er andere manieren zijn.

Bij voorbaat dank voor een reactie!

mvg Bobb
Ruben01

Re: Meten van stroomsterkte in een kabel

Bobb schreef:Nou is mijn vraag echter: is het ook mogelijk de stroomsterkte te meten in een meeraderige kabel zonder deze te splitsen? Zijn daar apparaten voor?

En werkt dat dan ook bij 380V?

Dus puur van buitenaf, zonder enige bewerking of wat dan ook meten hoeveel A er door een kabel loopt.
Die spanning maakt niks uit 12V, 24V,240V,400V, 10000V, ... Hier moet je geen rekening mee houden.

Ik denk niet dat er apparaten bestaan die de stroomsterkte in een meeraderige kabel kunnen meten, je zal de kabel moeten splitsen denk ik voordat je de stroom kan meten.
klazon
Pluimdrager

Je moet inderdaad de stroom per ader meten.

Dat je niks meet is logisch want de totale stroom in een kabel is altijd nul. Er loopt altijd evenveel stroom van A naar B als van B naar A.
Bobb

Bedankt voor de reacties.

Ik begrijp inderdaad dat een stroomtang hier in ieder geval niet geschikt voor is.

Maar zijn er verder helemaal geen meettechnieken en apparaten waarmee stroom in een meeraderige kabel toch te meten is?

mvg Bobb
Ruben01

Bobb schreef:Ik begrijp inderdaad dat een stroomtang hier in ieder geval niet geschikt voor is.

Maar zijn er verder helemaal geen meettechnieken en apparaten waarmee stroom in een meeraderige kabel toch te meten is?
De enige andere optie die ik ken is hem doorsnijden en dan de A-meter er in serie tussenplaatsen maar dat is niet de bedoeling heb ik reeds opgevangen.
Bobb

Ik heb contact met Fluke gehad hierover.

Er schijnt toch een mogelijkheid te zijn om stroom te meten in meeraderige kabels, wat mijn nieuwsgierigheid dan weer heel erg prikkelt.

Volgens welk principe zou dit dan kunnen werken als de elektromagnetische velden elkaar opheffen?

link naar een dergelijke stroomtang

Fluke vermeldde er wel bij dat de nauwkeurigheid van deze metingen te wensen over laat en dit type tang daarom ook niet door Fluke zelf geleverd wordt.

Niettemin geeft de meter wel degelijk een indicatie waar een normale stroomtang dit zeker niet zou doen.

De werking moet dus verschillen.

Ik ben benieuwd of iemand een idee heeft over de werking.

mvg Bobb
Ruben01

Leuk, weer iets interessant bijgeleerd.

Omdat ik er nog nooit van gehoord heb kan ik je ook niet vertellen hoe het juist werkt. Klazon of iemand anders misschien ?

Ik ben benieuwd :D .
klazon
Pluimdrager

Het lijkt mij een constructie die probeert zo veel mogelijk het magnetisch veld van 1 ader te "pakken" zonder al te veel invloed van de overige aders. Overigens is het een gepatenteerd systeem, dus met een beetje zoekwerk is misschien ergens de patentbeschrijving te vinden. Ik ben al aan het googelen geweest, maar nog niet gevonden.
Bobb

Het meetgedeelte bestaat uit een halve cirkel met daarin 3 'oppikspoelen' die dan naast de kabel komen i.p.v. er omheen.

Het schijnt ook te werken, alleen minder nauwkeurig en gevoelig voor plaatsing.

Ik vraag me af, dat ‘oppikken’ van het magneetveld d.m.v. een spoel, zou dat in principe ook op grotere afstand werken, mits de meetapparatuur maar gevoelig genoeg zou zijn?

Stel dat je je op 1 meter afstand van een meeraderige kabel bevindt en je beschikt over een supergevoelige ‘oppikspoel’, zou je dan theoretisch ook kunnen meten of en hoeveel stroom er loopt? Of neemt de magnetische straling zó snel af op grotere afstand dat dit per definitie onmogelijk is?

mvg Bobb
klazon
Pluimdrager

Het meetgedeelte bestaat uit een halve cirkel met daarin 3 'oppikspoelen' die dan naast de kabel komen i.p.v. er omheen.
Waar heb je dat gelezen/gehoord? In die brochure die je liet zien staat dat niet.

Stroom meten "op afstand" kan in principe wel, maar is altijd onnauwkeurig. Bovendien weet je nooit zeker of er andere invloeden in de omgeving zijn die je meting verstoren.
Bobb

In de link is te zien dat de tang een dergelijk uiteinde heeft met een halve cirkel.

Iemand van Fluke vertelde me over het principe.

Terug naar “Elektrotechniek”