oktagon
Artikelen: 0

Re: Einde olietijdperk, begin van de ellende?

Ik verwachtte de "big boom" 25 jaar geleden al;maar er schijnt een natuurlijk mechanisme te zitten in ons totale leef-en denksysteem,dat problemen toch weer oplost.

Het probleem blijft natuurlijk wel de macht van menselijke groeperingen en bedrijven,alsook het menselijk egoisme.

Op deze wereld verloopt niets acuut op megaschaal,behoudens ziektes en natuurrampen.

De voorziene rampen door Mechanieker,zullen wrs. wel regionaal gaan opduiken en delen van de mensheid zullen wel dreunen krijgen,doch we zullen als soort wel blijven bestaan;slachtoffers zijn er altijd geweest en zullen er in de toekomst wel massaler zijn . :D :D
Mechanieker

Beste forum lezer. In dit topic wil ik het graag hebben over de inhoud van deze essay van (Dr.) Richard Duncan:

The Olduvai Theory, Energy, Population, and Industrial Civilization

Het is een recente update van zijn controversiele maar prikkelende "Olduvai Gorge" theorie, waarin onder andere wordt gesteld dat de levensduur van de industriele beschaving ongeveer 100 jaar is. Daarvan hebben we ruim 75 jaar inmiddels achter de rug.

Duncan's werk is met name interessant omdat hij (mede) voorspellingen doet over de korte termijn. Sterker nog: zijn theorie zal nog ruim binnen de levensverwachting van (ik meen) de meeste mensen op dit forum worden bewaarheid of ontkracht! Zijn meest opmerkelijk voorspelling is dat 2008 het begin van de zogenaamde "Olduvai Cliff" zal zijn, iets wat we dus al volgend jaar moeten kunnen zien gebeuren, als hij gelijk heeft.

Helaas in het engels (ik kan geen nederlandse vertaling vinden), maar ik hoop dat dit niet tezeer afschrikt. De wiskunde in het stukje is gelukkig eenvoudig van aard.

Enkele uittreksels van Duncan's essay:

De hoofdstellingen van de Olduvai Theorie:
The Olduvai Theory states that the life

expectancy of industrial civilization is approximately

100 years: circa 1930-2030. It is defined by the ratio of

world energy production and population (e). Four

postulates follow:

1. The exponential growth of world energy

production ended in 1970.

2. Average e will show no growth from 1979 to

circa 2008.

3. The rate of change of e will go steeply negative

circa 2008.

4. World population will decline proximate with e.
Stellingen die Duncan in de tekst onderbouwt:
This section stresses that 1) affordable electric

power is crucial for modern living (all agree); 2) big

blackouts are inevitable (power system engineers

agree); 3) permanent blackouts are coming

(“unthinkable”).
Over de kultuur: (tekst vetgemaakt door mij)
During the last two centuries we have known

nothing but exponential growth and in parallel

we have evolved what amounts to an

exponential-growth culture, a culture so heavily

dependent upon the continuance of exponential

growth for its stability that it is incapable of

reckoning with problems of no growth.
Nog een van de interessante quotes die Duncan aanvoert om zijn betoog te illustreren:
The resource wars will run their courses, and

populations will crash. The journey back to

‘natural* levels of world population will not be

a joyous one. Have policy-makers begun to

grasp the scale of the problem that confronts them? Are they still dazzled by the contention that

rates of increase are slowing, not grasping that all

the time the numbers are mounting up?
Duncan vergelijkt zijn prognose met die van de Limits To Growth:
Moreover, the Olduvai Theory specifies that

permanent blackouts – each happening one-by-one,

region-by-region, and spreading worldwide over time

– will be the proximate (direct, immediate) cause of

the collapse of industrial civilization. In contrast, the

Limits to Growth model identifies many ultimate

(indirect, delayed) causes of the collapse – especially

the “lack of investment funds for industrial goods and

services.” Hence the LTG and OT scenarios are

consistent and complementary.
Ik hoop dat mensen zin hebben om de materie in deze essay eens door te spitten en er eens eerlijk en diep over na te denken. Dan komen de volgende vragen wat mij betreft, om in dit topic mee te gaan stoeien:

1. Ten eerst: bent u het eens met Duncan's theorie over het relatief spoedige einde van de industriele beschaving? Wel of niet? Of deels? Waarom?

2. Duncan suggereert dat onze maatschappij niet geschikt is om te functioneren zonder economische groei. Mee eens of niet? Is dat wel een probleem? Zo ja, hoe zou het anders kunnen?

3. Hebben onze beleidsmakers en gekozen bestuurders besef van de materie in dit essay? Ja of nee, of deels? Waarom? Is dat erg? Hoe en wanneer dan wel? Is er nog tijd om 'Course I' op te zoeken? Hoe lang nog?

4. Er wordt in het essay gewaarschuwd voor groeiend internationaal conflict over grondstoffen: de zogenaamde grondstofoorlogen. Is dat een risico of niet? Waar hangt dat van af? Hoe kan dat voorkomen worden?

5. ...?
DePurpereWolf

Ik houw niet van tegenstellingen:
During the last two centuries we have known

nothing but exponential growth and in parallel

we have evolved what amounts to an

exponential-growth culture, a culture so heavily

dependent upon the continuance of exponential

growth for its stability that it is incapable of

reckoning with problems of no growth.
Ik dacht dat de levensduur maar Een eeuw was?

Dus we kennen alleen maar exponentieele groei?
1. The exponential growth of world energy

production ended in 1970.
We moeten toch al 37 jaar mee werken dat de energie niet exponentieel groeit.

De eeuw van het feesten zal inderdaad aflopen zodra olie steeds duurder word. Dan mogen we weer gewoon leven, gelukkig zijn we al flink aan het bezuinegen op ons verbruik.

Dit:
The journey back to

"natural* levels of world population
Is echter onzin, er is geen reden en geen noodzaak om weer terug in de bossen op zwijntjes te gaan jagen, wat hij ook met 'natural' bedoelt.
Mechanieker

Ik dacht dat de levensduur maar Een eeuw was?
Je hebt het artikel kennelijk niet goed gelezen. Ik help je ff:

The Olduvai Theory states that the life

expectancy of industrial civilization is approximately

100 years: circa 1930-2030. Ackerman's (“White's”)

Law defines it: e = Energy/Population. The duration

of industrial civilization is measured by the time in

years from when e reaches 30% of its maximum value

to the time when e falls back to that value.

Dus we kennen alleen maar exponentieele groei?
Ja. Fijn was dat he?
We moeten toch al 37 jaar mee werken dat de energie niet exponentieel groeit.
Waar haal je dat vandaan? Een puur verzinsel. De energievoorziening groeide namelijk wel exponentieel, alleen de bevolkingsgroei was even groot, gemiddeld, de afgelopen 37 jaar. Daar valt inderdaad mee te werken. Maar in de toekomst, vanaf 2008 volgens Duncan, kan de energievoorziening niet meer exponentieel groeien. Vanaf dan daalt e dus, in plaats van het plateau van de afgelopen 37 jaar te volgen. Als e gedaalt is tot 30% van het maximum uit 1970 is het industriele tijdperk ten einde, volgens Duncan gebeurt dat in 2030. Maar goed dit staat allemaal duidelijk uitgelegd in Duncan's essay.
De eeuw van het feesten zal inderdaad aflopen zodra olie steeds duurder word. Dan mogen we weer gewoon leven, gelukkig zijn we al flink aan het bezuinegen op ons verbruik.
Hahaha, goeie grap.
Mechanieker

Nog geen serieuse overweging van de Olduvai Theorie van Duncan om hier op te schrijven?

Kijk, the Connecticut Post is vanavond behulpzaam in de discussie, namelijk met betrekking tot postulaat 3 van de Olduvai theorie:

http://www.connpost.com/oped/ci_7408032
Oil supplies in the world are tightening.

[...]

The cost of oil has already hit your pocketbook.

[...]

The ugly truth is we either have arrived at or are nearing "peak oil."

[...]

Someone once said anyone who thinks you can continue to use finite resources indefinitely is either a mad man or an economist. We're not saying it's the end of oil. We are saying it is the end of cheap oil and, unless we make major changes soon, most of us will not be able to maintain anything like the lifestyle we now enjoy. That's the hard-hitting economic peak that may happen around the world oil peak.

[...]

"Peak oil" is a problem looming just around the corner, one that we have never encountered before and have few ideas on what to do. It is the toughest problem we have ever faced, bar none, [...]
Duidelijk?
Ger

Zojuist heb ik alle peak-oil gerelateerde topics gecentraliseerd in 2 topics: deze over de technische kant, deze over de sociaal-economische kant.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -
Pindar

na ongeveer 10 jaar is het olieveld weer vol met olie!

peakolie is een hoax om een energiecrisis te forceren!

http://www.rense.com/general54/ssust.htm
Miels
Beheer
Artikelen: 6

Jaja, dat hebben we al eerder gehoord in dit topic, en daar is ook op gereageerd. Zou je eerst het voorgaande willen lezen en inhoudelijk op punten willen reageren in plaats van een "verlichtende" one-liner te posten?
Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic
Hans Erren

Pindar schreef:na ongeveer 10 jaar is het olieveld weer vol met olie!

peakolie is een hoax om een energiecrisis te forceren!

Kijk asjeblieft eerst eens naar de cijfers van Economische Zaken over de olie- en gasreserves in Nederland, voordat je dergelijke samenzweringsonzin gaat spuien.

http://www.minez.nl/content.jsp?objectid=1...&rid=140374

Afbeelding
Don't just talk, show your work.
Helly1975

Pindar schreef:na ongeveer 10 jaar is het olieveld weer vol met olie!

;) Leg uit, vertel, ik hang aan je toetsenbord!

Wel leuk is dat de NAM (Nederlandse Aardoliemaatschappij) het Schoonebeek veld weer in gebruik gaat nemen.

Dit was voor jaren terug een niet meer rendable veld. Nieuwe technieken en de gestegen olieprijs maken dit veld weer erg intressant voor de NAM. De NAM verwacht voor de komende 25 jaar (vanaf 2010), 100 tot 120 miljoen vaten uit dit veld te kunnen winnen.

Voor de liefhebber: http://www.nam.nl/home/Framework?siteId=na...choonebeek.html
Assassinator

Ik ook, ik quote iets van die link:
As this substance migrates toward the surface, it is attached by bacteria, making it appear to have an organic origin dating back to the dinosaurs.
Nu ben ik héél benieuwd hoe dat wordt ondersteund.
'The universe has a way of not caring about what you believe.'

- Robert Heinlein -
theoriegeladen

Wordt dat niet ondersteund door die bacterie? Dat bedoel je waarschijnlijk niet, maar ik kan ook ontdekken waar een verklaring staat waarvandaan die extra olie moet komen,,
Hans Erren

Thomas Gold beweerde in The deep hot biosphere niet alleen dat olie door deze bacterien wordt gevormd, maar zelfs dat ook steenkool en veen door deze beestjes wordt "gevoed" helaas. er is meer dan genoeg biomassa voorhanden om dat ook zonder zeze diepe bacterien te laten gebeuren. Daarnaast zijn ook nog geohydraulische barrieres te overwinnen: Het diepe koude kristallijne gesteente is namelijk ondoorlatend voor vloeistoffen. Ik ben in Siljan geweest in Zweden waar een boring naar kristallijn gas is uitgevoerd, er is iets gevonden maar zeker niet economische hoeveelheden.
Don't just talk, show your work.
Mechanieker

$100 aardolie stond onlangs nog op de borden. Ik had hierover een paar dagen geleden een ietwat opruiend bericht geplaatst omdat deze kwestie me nogal dicht op de huid zit, maar werd wellicht terecht teruggefloten. Bij deze houd ik me aan regels en probeer opnieuw:

Voor wie het interesseert. In verband met de verkiezingen in de V.S. heeft TheOilDrum een press-release uit doen gaan over de problematiek rondom Peak Oil en $100 aardolie.

Ik kan eenieder aanraden om dit even door te lezen.

http://www.prweb.com/releases/2008/1/prweb598922.htm
Uittreksel schreef:It now appears unlikely that the world will ever see a daily oil production rate of 90 mbd, even when natural gas liquids and condensate are included. Thus, future projections that speak glibly of numbers above this level are foisting a canard on the world's population that all will come to regret.

In the coming months, the $100 per barrel marker will be lost in the debate over other issues. According to TheOilDrum.com, limited oil supply is not an issue that will go away. Rather, it is an issue that will steadily increase in importance. Eventually, the cries for action, and for culprits to blame will become over-riding -- at a time well within the first term of the presidential candidates.

These candidates now pay little attention to energy policy, but that must and will change. Hopefully, greater concern for energy policy will occur before events force a change, but so far the grim markers along the way have largely been ignored.
Mechanieker

HOUSTON, Feb. 15 -- Oil companies, oil-producing countries, and consumers need to act now to avoid the oil crisis that is coming within the next 10 years, said John B. Hess, chairman and chief executive of Hess Corp.

"It is not only a matter of demand. It is not only a matter of supply…. We need to take steps on both fronts, and we need to start today," Hess told an overflow crowd Feb. 12 at the Cambridge Energy Research Associates' annual energy conference in Houston.

"Given the long lead times of at least 5-10 years from discovery to production, an oil crisis is coming and sooner than most people think. Unfortunately, we are behaving in ways that suggest we do not know there is a serious problem," Hess said.
Hess @ CERA conference Houston

Terug naar “Duurzaamheid en Klimaat”