Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Cassanne
Artikelen: 0

Re: Dyslexie

Ik zeg niet dat wiskunde niet lastig kan zijn, maar het is wel onmogelijk om wiskunde mondeling te toetsen. Je kan moeilijk mondeling een berekening laten zien.

Als je en dyslectisch bent, en je hebt moeite met wiskunde, en je hebt ook nog eens adhd... dan wordt de universiteit toch wel een zware tijd voor je vrees ik. Onder die omstandigheden zou ik het alleen gaan doen als je echt heel enthousiast bent over je studie. Zo niet, dan kan je beter een praktische opleiding gaan doen met wat minder verplichte boeken en readers.

En onthoudt: als je op de universiteit een speciale regeling nodig hebt, moet je daar echt zelf om gaan vragen, anders gebeurt er niets.
Give a man a fire, and he's warm for a day. Set him on fire, and he's warm for the rest of his life!
I love stars

Cassanne schreef:Ik zeg niet dat wiskunde niet lastig kan zijn, maar het is wel onmogelijk om wiskunde mondeling te toetsen. Je kan moeilijk mondeling een berekening laten zien.

Als je en dyslectisch bent, en je hebt moeite met wiskunde, en je hebt ook nog eens adhd... dan wordt de universiteit toch wel een zware tijd voor je vrees ik. Onder die omstandigheden zou ik het alleen gaan doen als je echt heel enthousiast bent over je studie. Zo niet, dan kan je beter een praktische opleiding gaan doen met wat minder verplichte boeken en readers.

En onthoudt: als je op de universiteit een speciale regeling nodig hebt, moet je daar echt zelf om gaan vragen, anders gebeurt er niets.
Ik zei ook niet dat jij zei dat je bij wiskunde geen problemen had bij dyslexie, maar ik wilde de vooroordeel de grond uit boren.

Maar hoe moet je extra voorzieningen etc op de uni. aanvragen en hoe?

ps. Ik heb alleen de diagnose (lichte)dyslexie , heb daarbij btje faalangst en mischien adhd (maar das meer een zelfdiagnose en ik snap het nut van testen niet, dus ik laat het maar rusten en het was als voorbeeld bedoeld.

ps2: Gelukkig gaat het met mij goed op school , had op basischool veel problemen , niet met dyslexie, maar met gedrag en docenten en met het feit dat ik bijv. in groep 5 alle rekenen van de basischool al had gedaan.

Ben nu bevorderd naar 5 VWO met 3 negens 4 achten boel 7ens en een 5 of een 6 (heb nog herkansing daarvoor sta nu 5,4). Heel mooi rapport :?: . verknal soms dingen omdat ik in paniek raak, maar gelukkig weet ik dat door extra tijd nog een btje te compenseren en de hyperactiviteit en concentratie problemen kosten me niet meer dan een punt op de toets cijfers , maar zorgen er wel voor dat ik me soms na een lange schooldag of SE week erg ziek voel. Ben dit hele jaar zo'n beetje misselijk geweest en krijg dan neiging om tegen dingen aan te schoppen.

ps3: Ik weet zeker dat ik de uni. ga halen. Dat is mijn doel en dus haal ik het ook!!!! (hoewel ik altijd vmbo en havo advies krijg op iq testen en cito, maar docenten op school zeggen allemaal dat ik VWO makkelijk aankan en dat is ook aan cijfers te zien)

ps4: Ik dacht aan de studie natuur-sterrenkunde of psychobiologie.

sorry dat het verhaal een btje onduidelijk is geworden :shock:
Cassanne

Je verhaal is best duidelijk hoor. En als ik je bijdragen hier zo zie denk ik dat je ook best universiteit kunt halen.

Wat meer informatie voor je. Ik weet dat 'handicap' een wat sterk woord is, maar dit zijn dus de personen waarmme je contact kunt opnemen. (Dit is de website van de UU, maar andere uni's hebben ook zulke sites, en dezelfde regelingen.)
Give a man a fire, and he's warm for a day. Set him on fire, and he's warm for the rest of his life!
I love stars

Cassanne schreef:Je verhaal is best duidelijk hoor. En als ik je bijdragen hier zo zie denk ik dat je ook best universiteit kunt halen.

Wat meer informatie voor je. Ik weet dat 'handicap' een wat sterk woord is, maar dit zijn dus de personen waarmme je contact kunt opnemen. (Dit is de website van de UU, maar andere uni's hebben ook zulke sites, en dezelfde regelingen.)
Ok bedankt.
Kluizenaar

Het is een feit dat in Engelstalige landen aanzienlijk meer dyslexie-diagnoses worden gesteld dan elders. De oorzaak is de uiterst moeilijke Engelse spelling, 40 klanken worden op 1120 verschillende manieren geschreven. Er valt mijns inziens dan ook een ware epidemie van deze "stoornis" te verwachten indien, zoals vaak voorspeld wordt, het Engels de voertaal van de hele (westerse) wereld wordt. Zie onder meer deze links:

Gestoorde kinderen

Moedertaal beïnvloedt ernst van dyslexie
Gij zult niet: - stelen - bedriegen - liegen - geweld gebruiken - moorden ...WANT DE STAAT DULDT GEEN CONCURRENTIE!
albert davinci

Hmmm, ik hat in het betreffende topic ook al gereageerd (ik had het dan ook al druk genoeg met het afsplitsen aangezien er minstens 5 kwesties door elkaar liepen :D ) maar dan ook hier nog maar even reageren.

Dit komt op mij weinig overtuigend over. Ze gaan namelijk voorbij aan het feit dat de opleidingen in deze landen totaal verschillend. In de eerste plaats heb je in de USA en Engeland een (nog?) grotere tweeverdeling dan dat in oa Italië en Nederland het geval is. Deze tweeverdeling uit zich ook in de kwaliteit van het onderwijs die in deze 2 Engelstalige landen uitstekend is aan de top maar erbarmerlijk slecht is voor de minder fortuinlijken (wat zich oa uit in een groter percentage analphabeten (intentionel 'spelfout').

Nog een groot verschil waar ze aan voorbij gaan is dat deze grote landen, waarvan de inwoners het voordeel hebben dat hun moedertaal de lingua franca is, minder onderwijzen in Vreemde talen. Ik ken nu toevallig 2 Americanen (ik ben er wel meer tegengekomen tijdens mijn studie) die hier zelf ook over klagen.

Bovendien is het vaak moeilijk om uit te maken ofdat iemand daadwerkelijk dyslexie heeft ofdat hij gewoon simpelweg slecht taalonderwijs heeft gehad óf dat iemand gewoon een luie leerling was.

Alles wat er wordt vastgesteld in deze artikels is dat meer inwoners moeite hebben met taal. Ik vind het wel heer erg lichtzinnig om dan meteen te stellen dat deze mensen dyslexie hebben.

Wie zegt dat veel mensen die enige aanleg hebben voor dyslexie (PET-scans) in bijvoorbeeld Nederland of Italië zijn ontsnapt aan 'dyslexie' doordat ze hier beter onderwijs hebben gehad?

Nu ben ik bepaald niet te spreken over de onderwijs'evolutie' (lees bezuiniging) in de laatste 10 jaar (veel minder uren les op de middelbare scholen, hogescholen die spookvakken hebben, universiteiten die nog maar 8 uur per week les verzorgen, middelbare scholen en universiteiten die uit financiële noodzaak studenten gaan inhuren om les te geven) maar enkel de jongste generatie studenten is het slachtoffer van deze ontwikkelingen.

En jawel, je ziet dat de jongste generatie studenten inderdaad zelfs de elementaire basisvaardigheden niet meer beheerst. Ik neem aan dat jullie je nog de PABO-kwestie herinneren.

Het is mi dus vooralsnog veel te kort door de bocht om het grotere percentage aan dyslexie.

Nog even een nuance over ons onderwijs.

Onnodig negatief doen heeft geen zin dus zeg ik er voor de volledigheid bij dat er ook in Nederland en België nog goede opleidingen zijn. Het is dus niet alleen kommer en kwel, wel gaat het duidelijk niet de goede kant op met ons onderwijs, vooral in Nederland.

In Nederland heb je uitstekende technische universiteiten (vooral Delft en Eindhoven) die zelfs op een enkel vlak wereldleider zijn (wateringenieurs, electronica). Bij de algemene universiteiten hebben de studies physica en astronomie een uitstekende reputatie.

In Vlaanderen heb je nog goede middelbare scholen en ligt het kennisniveau onder academici doorgaans zeer hoog, in Leuven heb je een Engelstalige master waarvoor de universiteit samenwerkt met Harvard (architectuur).

Ik heb van een leraar die zo'n 10-15 jaar voor de klas staat vernomen dat ook het Belgische onderwijs wat is gedevalueerd. Zo zijn er volgens hem op de middelbare scholen steeds meer leerlingen die consequent hun huiswerk niet of onvolledig maken.
Deze berggorilla wordt ernstig met uitsterven bedreigd doordat hun natuurlijk habitat wordt aangetast agv illegale bomenkap :(

We kunnen, nog, voorkomen dat deze prachtige dieren uitsterven. Familie laat je toch niet in de steek.
mararoulette

Er werd bij mij ook dyslexie op een latere leeftijd geconstateerd maar dat had in mijn geval niet veel met schaamte te maken. Ik bleek het goed genoeg te kunnen camoufleren. Mijn zusje is ook dyslectisch en bij haar is het wel op jonge leeftijd ontdekt. Schijnbaar was het bij mij moeilijker op te sporen of ik heb een andere vorm. (Ik zag dat er hierboven al een hele hoop verschillende typen beschreven werden.

Ik ben zelf dyslectisch en studeer aan de universiteit. Wat ik je zou aanraden om te doen als je gaat studeren is om van te voren een gesprek met de studentenbegeleider aan te vragen. Daar kunnen ze je over het algemeen erg goed begeleiden en helpen om bv een extra studiejaar aan te vragen.
Kluizenaar

Nog een groot verschil waar ze aan voorbij gaan is dat deze grote landen, waarvan de inwoners het voordeel hebben dat hun moedertaal de lingua franca is, minder onderwijzen in Vreemde talen. Ik ken nu toevallig 2 Americanen (ik ben er wel meer tegengekomen tijdens mijn studie) die hier zelf ook over klagen.

Wat heeft dat nu te maken met het hebben van lees- en schrijfproblemen? Waarom zou het feit dat je moedertaal de lingua franca is en je daarom geen andere talen moet leren het lezen en schrijven moeilijker maken?
Gij zult niet: - stelen - bedriegen - liegen - geweld gebruiken - moorden ...WANT DE STAAT DULDT GEEN CONCURRENTIE!

Terug naar “Taalkunde”