Nog even een late reactie op wat voorgaande berichten, maar vooruit:
Verwacht dan ook maar een sterke toename van het aantal mensen met lees- en schrijfproblemen, met alle (financiële) gevolgen vandien.
Da's meer een kwestie van goed onderwijs. En je maakt mij niet wijs dat als we hier 'native English speakers' worden, we dan meer lees- en schrijfproblemen hebben in onze informatisering en communicatie met het overgrote deel van de wereld (wat nu eenmaal steeds belangrijker wordt) dan nu.
Als je het hebt over financiële gevolgen: enig idee van de kosten die de veeltaligheid in de wereld nu met zich meebrengen? (niet dat geld het criterium moet zijn)
Natuurlijk is het voor ons gemakkelijker dan deze talen, want het Nederlands is veel nauwer verwant met het Engels dan met deze talen, en bovendien horen we de bovengenoemde talen ook vrijwel nooit in ons dagelijks leven.
Ik bedoelde niet specifiek voor ons Nederlanders. Uiteraard is Engels wel makkelijker te leren voor iemand met een Germaanse of Angelsaksische taal als moedertaal, dan voor een Chinees.
Maar tussen niet-Westerse talen zitten natuurlijk net zulke grote verschillen. Een Rus zou volgens mij van nature niet meer of minder moeite hebben met het leren van Chinees dan met een Westerse taal.
Meen je dat echt? Heb jij Nederlands als moedertaal?
Ja, en ja
Kijk, ik heb niks tegen Nederlands, en pretendeer zelfs dat ik in tegenstelling tot de meeste Nederlanders onze taal uitstekend beheers. Ik vermoed ook dat ik, zelfs ik nu naar een Engelstalig land zou emigreren, in de rest van mijn leven het Engels nooit zo goed en volledig zal beheersen als het Nederlands.
De reden dat ik voor een universele taal ben is dat dat de huidige veeltaligheid een ontzettende drempel vormt voor communicatie en informatisering, terwijl die aspecten steeds belangrijker worden. Alles wordt veel internationaler, want met de komst van een globaal communicatiesysteem als internet is de wereld in allerlei opzichten veel kleiner geworden. Ik zou me echt gehandicapt voelen als ik alleen maar Nederlands zou kunnen.
De reden dat ik voor zo'n universele taal Engels zou prefereren is dat dat nu al verreweg de meest gebruikte en gevestigde taal is in de digitale wereld en beschikbare informatiesystemen (zoals software en websites).
Dát we een taal nodig hebben die iedereen verstaat, daar bestaat geen twijfel over, daar ben ik het volledig mee eens. Maar het is mijns inziens een ernstige fout daarvoor het Engels te kiezen, de redenen staan Allereerst woon ik niet in Nederland maar in België, waar niet alleen Nederlands, maar ook Frans en Duits gesproken wordt. Mensen die deze talen (vooral het Frans) als moedertaal hebben, zullen enorme problemen ondervinden als ze het Engels moeten leren.
Dat bedoelde ik met "Het zou misschien één generatie even wennen zijn, daarna weten we niet beter" (dat is wellicht wat kort door de bocht, maar de strekking moge duidelijk zijn).
Hier wil ik dan nog aan toevoegen dat je - als je je maar hard genoeg inspant - elke taal kan leren. Misschien zulllen sommige talen beter aan te leren zijn (dit heeft ook te maken met leeftijd), maar om een opsomming te maken en het Nederlands daar dan nog eens expliciet in te vermelden is een brug te ver.
Natuurlijk, iedere taal is te leren. Ik ben zelf ooit voor de lol begonnen met een luistercursus Chinees, wat echt totaal anders is dan Nederlands of Engels. Helaas niet verder doorgezet (doe ik misschien nog wel een keer) maar het viel volgens mij wel mee. Lijkt moeilijk omdat je geen enkel woord herkent en geen associaties kunt maken, maar da's natuurlijk een kwestie van gewenning en even doorzetten.
Wat ik me overigens wel afvraag: hoe werkt een Chinees woordenboek?
PS: Aangezien we toch in het taalkundeforum zitten:
Klopt, dank
Wie heeft er baat bij dat de hele wereld, uitgezonderd degenen die Engels als moedertaal hebben, gedwongen wordt heel veel energie te steken in het leren van een ingewikkelde taal, terwijl er een taal bestaat volledig geleerd kan worden in dezelfde tijd die nodig is om alleen maar de Engelse uitspraak onder de knie te krijgen? Waarom in Godsnaam???
Omdat we anders biljoenen terabytes aan gegevens moeten vertalen en systemen moeten converteren naar een andere taal, wat onbegonnen werk is.
Hoeveel promille van alle huidige software en websites die in het Engels beschikbaar zijn, zijn er ook in Esperanto? (of
any language for that matter, fijne uitdrukking trouwens
)
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.