hallo,
Ik ben vandaag begonnen met lezen in "Het uitdijende heelal" van Alan Guth (is dit trouwens een goed boek?).
Hierin staat op dat in een artikel van Georges Lemaître dat voornoemde handelt over een model voor een gesloten heelal en in de noten staat dat dat zijn model nauw samenhangt met het statische model van Einstein met dat kleinde zetje naar buiten(als gevolg van eventuele fluctuaties). Maar het statische model van Einstein met een klein zetje naar buiten gaat toch onbeperkt uitdijen en is dus geen gesloten heelal meer. Trek ik een foute conlusie of is er toch geen nauwe samenhang tussen beide modellen.
Dan heb ik nog 1 vraag, Wat is de oorzaak van de uitdijïng van het heelal? Als het een gesloten heelal zou zijn zou ik nog kunnen aannemen dat de oerknal de oorzaak is en dat de zwaartekracht de uitdijïng afremt om het heelal uiteindelijk terug te laten instorten. Maar in het geval van een open heelal (steeds versnellend uitdijïng) heb ik geen idee wat heirvan de oorzaak zou kunnen zijn.
Bij voorbaat bedankt.