Brinx
Lorentziaan
Artikelen: 0

Re: [Mechanica] Energie onttrekken aan draaiing aarde

Onttrekking van rotatie-energie van de aarde zonder het overdragen van impulsmoment aan een ander lichaam of veld lijkt me onmogelijk: het zou de wet van behoud van impulsmoment met voeten treden. Met andere woorden: als je de draaisnelheid van de aarde wilt laten afnemen moet een deel van die aanvankelijke 'hoeveelheid draaiing' van de aarde ergens anders naartoe.
JanMan
Artikelen: 0

Re: [Mechanica] Energie onttrekken aan draaiing aarde

Klinkt ook logisch, Brinx. Nogmaals... zie "kantelen van een vliegwiel". Wellicht dat de rotatie van het vliegwiel zelf verandert. Lijkt ook niet logisch, staat er immers "haaks" op. Mysterieuze dingen, die gyro's...

Ik zat nog even te piekeren over die wet van behoud van impulsmoment... Ik denk dat ik die niet helemaal snap.

Stel, je hebt twee identieke schijven, massa m, straal r, met ieder een lekkere rotatie, in tegengestelde richting. Vervolgens druk je ze tegen elkaar, als koppelingsschijven zeg maar, net zolang tot ze keurig stilstaan. De wrijving heeft warmte opgeleverd, en het impulsmoment is gereduceerd tot 0...

Oooooh... I see, impulsmoment kan ook negatief zijn? Dan klopt het... -x en +x = nul... logisch. Is dat de oplossing?

Lastig allemaal hoor.

Toch denk ik dat die dynamo op de noordpool moet werken. Misschien is de oplossing voor het impulsmomentprobleem een stukje precessie. Nauwelijks waarneembaar natuurlijk, maar in feite kantel je een vliegwiel, dus je krijgt precessie. Omdat er een planeet aan vastzit zal die precessie gering zijn, maar daar blijft waarschijnlijk je impulsmoment. Ja, dat moet 'm zijn!

Of niet?

Terugschieten wordt zeer op prijs gesteld!

JanMan

Terug naar “Klassieke mechanica”