Hey all,
Ik heb een (moeilijke) vraag. We hebben ze gekregen vandaag in onze les mechanica. Het was een hele discussie.
Dit was de vraag: Wanneer men een metalen vat, waarin langs de zijkant een (klein) gat zit en gevuld is met water, laat vallen (dus een vrije val), wat gebeurt er dan met het water dat in de ton zit? Hier is een tekening van de situatie:
Dit zijn de mogelijke antwoorden die we kregen:
1) Het water blijft in het vat zitten;
2) Er komt en horizontale straal water uit het vat (en het water blijft in een horizontale lijn)
3) Het water komt er uit in een kromme straal naar boven;
4) Er was nog een mogelijkheid, maar die ben ik even vergeten (maar die was het waarschijnlijk niet, want zover ik weet dacht niemand dat het deze was)
Persoonlijk denk ik dat de juiste oplossing 3 is, ik ga er van uit dat door het vallen van het vat de luchtstroom langs het vat zorgt voor een onderdruk in het vat. Dat is door een wet van Bernouilli, ook wel bekend als het venturiprincipe of de venturibuis. Het is niet een volledig correcte venturibuis, maar volgens mij creeert het wel een (kleine) onderdruk. Waardoor het water uit het vat wordt gezogen.
Onze docent denkt dat het water in het vat blijft zitten.
Reacties zijn welkom!