Ger
Artikelen: 0

Re: Html: frames

Bedoel je dat de pagina "overall_header.html" er moet uitzien als "overal_header.shtml" wanneer je ze wil invoegen in je pagina ?
Nee, het "verzamelbestand" noem je "pagina.shtml". Daarin zet je bijvoobeeld:

[html]<html>

<head>

inhoud head

</head>

<body>

<!--#include file="overall_header.html" -->

<div id="menu">

<!--#include file="menu.html" -->

</div>

andere inhoud

<!--#include file="overall_footer.html" -->

</body>

</html>[/html]
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -
DePurpereWolf

Wou, dat wist ik ook nog niet.

Verder zou ik voordat je naar javascript of php en zo kijkt inderdaad eens even CSS bestuderen. Heel makkelijk, en je kunt er robuste, mooie webpagines mee maken. Het is gewoon een hulp-document om daar je stijl-vormen in te zetten, maakt het erg overzichtelijk.

Frames is iets van vroeger, die gebruikt nu bijna niemand meer.
Ger

Wou, dat wist ik ook nog niet.
Het is best handig voor een beginnende webbouwer die nog geen kaas gegeten heeft van PHP oid. Je kan simpele scripts op die manier uit laten voeren. De server parsed die eerst voordat je browser het weergeeft. SHTML staat dan ook voor Server parsed Hyper Text Markup Language
Spoiler: [+]
om maar even stoere taal te praten
Verder zou ik voordat je naar javascript of php en zo kijkt inderdaad eens even CSS bestuderen. Heel makkelijk, en je kunt er robuste, mooie webpagines mee maken. Het is gewoon een hulp-document om daar je stijl-vormen in te zetten, maakt het erg overzichtelijk.
CSS is echt héél handig: je definieert er je complete opmaak mee, en door dat ene CSS bestand aan te passen kun je de opmaak van je hele website veranderen. Zeker handig als je website wat groter is.
Frames is iets van vroeger, die gebruikt nu bijna niemand meer.
Jep, om exact de redenen die WalkingSoul al noemde. Het is een kriem.

Verborgen inhoud
Off topic: en dan te bedenken dat een leverancier van software waarmee ik met een detacheringsproject te maken heb en MS gold-certified partner is het gebruik van frames juist héél handig noemt. Ik krijg ze niet aan het verstand gepeuterd dat de eindgebruikers niet fatoenlijk kunnen printen en daardoor steen en been klagen. :D
- Jimi Hendrix -
qrnlk
Lorentziaan

Zie als een voorbeeld van wat mogelijk is met CSS eens CSS Zen Garden. Dit is een html pagina waarbij je steeds een andere style sheet kunt kiezen in de sidebar (de html veranderd niet).
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.

There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs
Ruben01

@Ger, DPW en qrlnk: bedankt voor jullie nuttige info, hier heb ik zeker wat aan !!

Ik hetb het stukje code van Ger al eens getest en het werkt :D . Ik heb al wat geprutst in CSS en het lijkt inderdaad wel handig wanneer de website een beetje groter zou worden.
Ruben01

Ger schreef:[html]<html>

<head>

inhoud head

</head>

<body>

<div id="menu">

</div>

andere inhoud

<!--#include file="overall_footer.html" -->

</body>

</html>[/html]
Ik heb nog een probleem met de volgende code, wanneer ik deze vorige keer uitvoerde werkte deze maar nu heb ik het ingebouwd in mijn website en doet het toch niet wat ik verwacht. Een preview op mijn computer kijken lukt niet en wanneer ik test nadat ik de bestanden heb geupload krijg ik het volgende te zien:
[an error occurred while processing this directive]

Ik heb al naar vanalles zitten zoeken maar geraak er maar niet uit :D .

Weten jullie hoe dit kan gebeuren ? Ik heb zeker mijn pagina in shtml opgeslagen.
PdeJongh

Dit klinkt misschien als een lullig lijstje, maar soms zie je dan toch iets waarvan je denkt 'Ow, dat ben ik vergeten'...

Heb je
  • Het verzamelbestand waarin andere bestanden samengevoegd worden geupload?
  • Dat bestand .shtml genoemd?
  • De losse bestanden die via de include-functie in het verzamelbestand komen geupload?
  • Deze gewoon .html genoemd?
  • In het verzamelbestand naar de juiste bestanden verwezen (let erop als de losse bestanden in mappen staan, dat de verwijzing iets anders is)?
  • Alle benodigde bestanden voor de losse .html documenten geupload?
  • Overal alle tags juist geplaatst, en niet eentje met wel een openings-, maar geen sluitingstags?
Ik denk dat ik nog niet alles heb, maar ik denk dat bij een van bovenstaande punten iets fout is gegaan
...verhit de dichloormono-oxide tot 277 graden Celcius en geniet van het effect...
Ruben01

De bovenstaande lijst is compleet inorde, ik ga vanavond proberen hier een stukje code te plaatsen zodat het makkelijker is voor jullie om even te checken wat ik verkeerd doe.
Ger

Misschien een dingetje wat ik vergeten was te melden: het geheel (dus de .shtml) moet samen 1 nette html opleveren. Is je overall_footer het einde van de pagina (en voeg je daarna dus niets meer toe) dan moet je daar ook de tags afsluiten. Je pagina.shtml kan er dus zo uitzien:

[html]<html>

<head>

inhoud head

</head>

<body>

<div id="menu">

</div>

andere inhoud

<!--#include file="overall_footer.html" -->[/html]

overall_footer.html:

[html]copyrightverhaal, balkje, andere kleine dingen

</body>

</html>[/html]

De eindtags van body en html komen dan na het includen netjes op de juiste plaats te staan.

Kijk anders eens naar deze pagina. (ff niet op missende plaatjes letten). Die is opgebouwd uit een basispagina, uit de menupagina en de overall_footer

Kijk ook maar eens goed naar de bronnen. De bron van test.shtml vormt samen een nette pagina, en is hetzelfde als van de echte indexpagina.

PS: je host moet trouwens ook SSI (server side include) ondersteunen. Ik ken geen enkele host die het niet ondersteund, maar misschien een schimmige gratis host niet? ;)
- Jimi Hendrix -
Ruben01

PS: je host moet trouwens ook SSI (server side include) ondersteunen. Ik ken geen enkele host die het niet ondersteund, maar misschien een schimmige gratis host niet? ;)

Ik werk inderdaad met een gratis host en kan niet direct terugvinden of deze SSI ondersteunt.

Op mijn computer zou het dan toch wel al moeten werken wanneer ik daar de site in preview bekijk ?
Ger

Ruben01 schreef:Ik werk inderdaad met een gratis host en kan niet direct terugvinden of deze SSI ondersteunt.

Op mijn computer zou het dan toch wel al moeten werken wanneer ik daar de site in preview bekijk ?
Waarschijnlijk ondersteund die het dan niet. Wat een
insert dirty word here
server zeg.

Lokaal zal het niet goed gaan, omdat het dan niet via een server gestuurd wordt.
- Jimi Hendrix -
Ruben01

Waarschijnlijk ondersteund die het dan niet. Wat een
insert dirty word here
server zeg.
Daar vreesde ik al voor ;) .

Als ik nu geen frames gebruik en geen include file bestaat er dan nog een methode ?

Ik denk dat ik dan maar zal werken met 1 frame zodat de inhoudstafel steeds blijft staan en in de kolom daarnaast de webpagina wordt weergegeven.
Cycloon

Als de server php aankan dan kan je via php gaan includen. <? include(pagina.htm); ?>
PdeJongh

Maar dan heb je wel een betaalde host nodig. Ik heb een aantal maanden terug ook geprobeerd om PHP te leren, maar dit ging simpelweg niet, omdat ik geen gratis host kon vinden die PHP ondersteunt. In dit topic liet Ruben01 al weten dat hij op zoek was naar een gratis host, die dus geen PHP ondersteunen... (Tenminste, ik kon er dus geen vinden...)
...verhit de dichloormono-oxide tot 277 graden Celcius en geniet van het effect...
Ger

Misschien is dit (de gratis versie) wat voor je? Ondersteund iig SSI, evenals PHP, een kleine MySQL database en FTP access. Geen beveiligde directory's, geen SMTP mail, maar goed, als je dat niet nodig hebt...
- Jimi Hendrix -

Terug naar “Informatica en programmeren”