Dat is uitdagen natuurlijk...
Ik zal mijn mening wat beter uitwerken. Bedenk dat het merendeel van theoretische fysici (dikwijls mensen die veel slimmer zijn dan ik) het hier niet (volledig) mee eens zijn.
Ik denk dat snaartheorie interessante fysica is, die tot een zeer elegante oplossing van de problemen kan leiden, zelfs een oplossing die leuker is dan wat we momenteel kennen. Er zijn weinig mensen die het tegendeel durven beweren (omdat hun argumenten onvoldoende sterk zijn om een dergelijke uitspraak te staven). Echter, er is naar mijn inzicht geen dwingende reden om naar snaartheorie te gaan. Daar komt bij dat het heel wat rare dingen nodig heeft: extra dimensies, compactificaties. Natuurlijk moet gezegd dat we veel terugkrijgen (vooral GUT stemt velen blij).
Er bestaan andere methoden die sterker geworteld zijn in wat we reeds kennen. Dat is (volgens mijn voorkeur uiteraard) hoe wetenschap behoort te vorderen: wanneer men vertrouwd is met principes geef je die best pas op als grondige analyse aanduidt dat ze ontoereikend zijn. Dat AR zich perturbatief slecht gedraagt is daar een onvoldoende argument voor: probeer het spectrum van de harmonische oscillator
\(H=p^2+\omega^2q^2\)
maar perturbatief te bekomen uit een vrije theorie
\(H=p^2\)
. Sterker nog: er bestaat een kwantumveldtheorie die voldoet aan AR (die zelfs achtergrondonafhankelijk is, wat voor snaartheorie hoogstens achteraf als wonder kan lukken(is voorlopig nog niet aangeduid en onderzoek hiernaar krijgt ook verrassend weinig aandacht)). Ik doel op de ruimte van
spin netwerken.
Ik ben dus noch voor- noch tegenstander van snaartheorie, maar meen dat men misschien wat snel alle onderzoeksinspanningen op snaartheorie heeft gezet.
edit: (als antwoord op #4) Of het een verband heeft is niet duidelijk (velen vermoeden van wel), maar dat wordt nooit bedoelt zoals jij dat bedoelt. Elke aantrekkende kracht leidt klassiek tot elliptische gesloten banen, dat wil niet zeggen dat de krachten een breking van een GUT zijn.