Wat betreft de Hegeliaanse dialektiek: ik denk dat het probleem met een dergelijk filosofisch systeem - net zo als het probleem bij de filosofie van Kant - is dat het zo veelomvattend is dat het in principe op elk denkbaar gebied is toe te passen. Natuurlijk kun je het een epistemologie noemen. Maar als je kijkt naar het basisidee van Hegel's filosofie kom je uit op historische onafwendbaarheid. De geschiedenis - van alles, eigenlijk - gaat in een onafwendbaar proces van thesen die veranderen in antithesen naar een uiteindelijke synthese. Het concept van onafwendbaarheid vind je ook terug in de zwaar op de ideeen van Hegel gebaseerde systemen van Marx en Engels, die de geschiedenis zagen als een dialektische klassestrijd waarin uiteindelijk de arbeiders noodzakelijk zouden overwinnen.
En ja, ik zie ergens wel iets in een interpretatie van Popper binnen Hegel's ideeen. Toegepast binnen de epistemologie kun je de kennisasymptoot ook als uiteindelijke synthese beschouwen. Blijft het punt dat Hegel's uiteindelijke synthese- hoewel ik niet precies weet hoe ik me deze moet voorstellen, dus het gaat hier om een voorzichtig interpretatie mijnerzijds - meer het karakter heeft van een bijna religieuze eenwording, een statische toestand waarin alle tegenstellingen zijn weggevallen. Epistemologisch impliceert dit eenwording van subject en object, iets wat binnen Popper's theorieen onmogelijk is (een asymptoot kan alleen in het oneindige samenvallen met de as die hij benadert).
Waar ik het niet mee eens ben is dat de wetenschappelijke methode die Popper voorstelt armoedig is, en dat falsificationisme niet meer is dan een onderdeel van de wetenschappelijke methode. Nemen we het wetenschappelijk experiment onder de loep: observatie --> theorievorming --> hypothese --> toetsing --> verificatie/falsificatie. Inderdaad is falsificatie een integraal onderdeel van deze cyclus, maar bij Popper gaat het om de falsificationistische attitude. Deze attitude moet zich openbaren tijdens het stadium van de hypothesevorming: een hypothese moet zo geformuleerd worden dat de kans op falsificatie zo groot mogelijk is. De werkelijkheid moet aan de tand worden gevoeld. Dit was en is nog steeds een revolutionaire kijk op de zaken, en zal om voor de hand liggende redenen nooit volledig geadopteerd worden. Wetenschap blijft mensenwerk, en wetenschappers willen u eenmaal hun theorieen bevestigd zien. Zowel in psychologisch, sociaal als financieel opzicht blijven bevestigde hypothesen verreweg te prefereren boven gefalsifieerde. Daarom blijven inadequate paradigmata vaak zo lang gehandhaafd en vordert de groei van kennis trager dan mogelijk zou zijn. Ik ben overigens wel benieuwd welke methoden van wetenschappelijke theorievorming jij preferereert boven die van Popper.
Nog een laatste woord over de evolutionistische epistemologie en Hegel: ik denk dat beide systemen niet met elkaar zijn te verenigen, als mijn interpretatie van Hegel's systeem klopt weerspiegelt het in grote lijnen een lineaire visie op het historisch proces (noodzakelijkheid!), in de evolutionistische epistemologie wordt de Darwinistische visie weerspiegeld, en is er dus sprake van een stochastische ipv een lineaire visie.