WBE
Artikelen: 0

Re: Politiegeweld

Het is en blijft moeilijk om achteraf een oordeel te vellen.

Zuiver op basis van enkel deze beelden is mijn mening, ondermeer lettende op de reactie van de kinderen die geslagen werden : Dit optreden was correct, en deed de agent vastberaden zijn werk, en vooral hij toonde dat ook. Een duidelijk signaal ook voor de gehele groep : tot hier en niet verder.

Ik ga er hierbij niet vanuit dat er zomaar werd opgetreden, maar dan nog, kijk opnieuw naar die reacties van de geslagen kinderen.

Stel dat deze agent voor dit optreden zou gestraft worden of zelfs maar op het matje zou worden geroepen, wat gaat die agent en zijn collega's de volgende keer doen ? Netjes aan de kant toekijken, en gaan we dan klagen omdat de agenten niets ondernemen ?

Ja geweld moet vermeden worden, maar soms kan het niet anders. Waar en wanneer is het best op het moment zelf te beoordelen, en minder achteraf. De staat van dienst van zo'n agent is natuurlijk wel belangrijk in een eventuele persoonlijke beoordeling. Maar was dit een persoonlijk optreden ?? Dat is voor mij een veel belangrijkere vraag.
Hans Sterling

Aanvankelijk had de politie de taak om de demonstranten te begeleiden.

Nadat er auto's werden bekrast en er vuurwerk en volle blikjes naar de politie werd gegooid,sommeerde de politie de demonstranten zich te verwijderen en uit elkaar te gaan.

Toen de demonstranten hier geen gehoor aan gaven,kwam de politie in actie.

Het zijn vaak maar enkele mensen binnen een grote groep die dingen doen die niet getolereerd kunnen worden,waardoor de hele groep moet lijden.
Ir. E. Oosting,hoofdbreker:

"Ik zou bijvoorbeeld wel eens willen weten waar batterijen eigenlijk zélf op lopen."
1207

Hans Sterling schreef:Voor de mensen die de beelden niet gezien hebben:

http://cgi.nos.nl/cgi/player/?mpurl=http%3...erenacties.html
gezien de reactieszal het allemaal echt meevallen. Ik zie toch niemand vd pijn door de knieën gaan.
zpidermen

Ik vind die beelden echt geweldig ;) De politie laat duidelijk niet met zich sollen. En zo hoort het ook. De politie heeft namelijk een bepaald gezag, en als je daar niet naar wil luisteren, prima hoor. Dan maar met harde hand. :D
Beter kaal als geen haar want een kip snurkt
albert davinci

zpidermen schreef:In Middelburg bezetten vijfhonderd leerlingen kruispunten, gooiden met eieren, blikjes en vuurwerk naar de politie.

Het zegt genoeg, toch?
Ja en?

Legitimeert dit potentiëel traumatisch geweld tegen kinderen?

Bewapende politieagenten sloegen in op ongewapende kinderen die protesteren.

Er zijn andere middelen dan de wapenstok en de pepperspray.

[sarcasme]Goh, waarom gaan we ze niet meteen neerschieten? Dat is nog veel effectiever dan de knuppel.[/sarcasme]

Dat de politie hier tegen optreedt is terecht, het kan naar mijn overtuiging echter ook zonder dergelijk geweld.

Het is bovendien maar zeer de vraag ofdat een dergelijk optreden de-escalerend werkt. Volgens mij werkt geweld namelijk juist escalerend.
gezien de reactieszal het allemaal echt meevallen. Ik zie toch niemand vd pijn door de knieën gaan.
Zolang je geen arts bent kan je hier niet over oordelen, zelfs een arts kan dit niet met zekerheid zeggen.

Er is niet noodzakelijk een directe relatie tussen pijn en schade, korte termijn en lange termijn.

Jij weet niet ofdat ze interne schade oplopen, zelfs al laten we de psychische schade en andere vormen van schade (wantrouwen tov de politie, dalend respect tov politie, olie op het protestvuur) buiten beschouwing.
En kinderen zijn altijd braaf...?
Kinderen zijn fysiek, mentaal en psychisch nog niet volwassen.
Nou, met die training is niks mis mee hoor.
Loze kreet wanneer je het niet onderbouwt.
En grof geweld? Noem jij die paar tikken die uitgedeeld werden, grof geweld?
Je hebt blijkbaar mijn post niet goed gelezen.
Ik noem dit grof geweld om het onderscheid te maken tussen dergelijke vormen van schadelijker geweld (knuppel, tazer, pepperspray, pistool) en het minder grove geweld (competent gebruik van polsklemmen en handboeien, iemand bij zijn kleding of arm grijpen enz).
Als jij bijvoorbeeld een corrigerende tik van je vader krijgt, omdat je niet hebt geluisterd, vind je dat dan ook grof geweld, zeker?
Ja, natuurlijk. Een tik op jouw vingers van jouw vader is vergelijkbaar met een politieagent die een burger slaat met een knuppel. ;)
ik neem vooralsnog aan dat die bewuste agent al jaren ervaring heeft, en veel beter dan jij kan beoordelen of het gebruik van de wapenstok al dan niet gerechtvaardigd is in deze situatie.
Ik vind het niet belangrijk ofdat het gerechtvaardigd is, ik vind het belangrijk ofdat het nodig is.
Het gaat om de bedreigende sfeer, vergelijkbaar met rellende "voetbalsupporters", zij het dan dat het hier om jongere personen gaat.
Waarom is de sfeer bedreigend? Omdat het een groep jongeren betreft?

Omdat het een groep betreft die demonstreert?

Wanneer is een groep wel en niet bedreigend? Zolang de groep geen grof geweld gebruikt, kan je dan wel van dreiging spreken? Als de politiefunctionaris dit naar believen mag invullen dan kan hij, in theorie, naar eender wie gewelddadig optreden. Op het moment dat een politieagent mij staande houdt en ik spreek met een scherpe tong bijvoorbeeld, dan zou dat zomaar bedreigend kunnen overkomen met mijn lengte. Is dat dan voldoende aanleiding om de pepperspray boven te halen of moet hij wachten totdat ik daadwerkelijk geweld gebruik?
Waar haal je dat vandaan? Je hebt echt wel meer nodig hoor, met VMBO kom je niet verder dan aspirant agent, en dan moet je een driejarig traject in op de poplitieacademie, zo leert werkenbijdeoverheid.nl mij.
Dat klopt, ik had het over een aspirant-agent die als ik het goed begrijp eveneens wapens draagt ondanks dat hij nog niet is afgestudeerd. Of worden aspirant-agenten niet ingezet voor dit soort situaties?

Maar goed, het meerendeel van de politieagenten heeft een 3-jarige opleiding gevolgd na het voortgezet onderwijs, dat is waar. Dat had ik iets genuanceerder kunnen verwoorden.

Ik vind echter wel dat het aan de rechtsgeleerden is om te bepalen wanneer geweld wel en niet geoorloofd is en niet aan de politiefunctionarissen die op straat werken (volgens jou zijn zij in beginsel degeen die mogen/moeten beoordelen wat wel en niet gepast geweld is), dat was mijn punt.
Er is een aanklacht ingediend.

Nu maar hopen dat de aanklacht op een eerlijke en integere wijze wordt behandeld en dat het geen ons-kent-ons-verhaal wordt.
Noem mij eens een reden waarom dat zo zou zijn? Dat is gewoon een vooroordeel, niets anders. Er wordt vaker té kritisch gekeken dan dat er aan handjeklap wordt gedaa
Ik suggereer niets zoals je kan lezen; "Nu maar hopen...".

Ik heb inderdaad mijn twijfels over de integriteit van politie en justitie aangezien er nogal veel zaken zijn geweest waarbij de politie en justitie zich niet aan de regels hebben gehouden.

Neem bijvoorbeeld het illegaal binnenvallen van de woning van Min K, de Puttense moordzaak en nog wat vergelijkbare 'incidenten'. Maar dit alles is offtopic dus als mensen daarover willen discussiëren dan het best in een nieuw topic.
Deze berggorilla wordt ernstig met uitsterven bedreigd doordat hun natuurlijk habitat wordt aangetast agv illegale bomenkap :(

We kunnen, nog, voorkomen dat deze prachtige dieren uitsterven. Familie laat je toch niet in de steek.
albert davinci

Ik vind die beelden echt geweldig ;) De politie laat duidelijk niet met zich sollen. En zo hoort het ook. De politie heeft namelijk een bepaald gezag, en als je daar niet naar wil luisteren, prima hoor. Dan maar met harde hand.
Ik ben benieuwd ofdat je het nog zo geweldig zou vinden wanneer jij een ernstige interne bloeding zou oplopen omdat je daar tussen staat terwijl jij zelf enkel protesteert en niets verkeerds hebt gedaan. :D
Deze berggorilla wordt ernstig met uitsterven bedreigd doordat hun natuurlijk habitat wordt aangetast agv illegale bomenkap :(

We kunnen, nog, voorkomen dat deze prachtige dieren uitsterven. Familie laat je toch niet in de steek.
Ger

Ik vind dat we wel even realistisch moeten zijn, Albert. Het gaat om een enorme groep, die je zo snel mogelijk weer in het gareel moet zien te krijgen. Eerst worden ze gesommeerd iets te doen, maar 9 van de 10 keer luistert de groep niet (ik heb het dan niet over middelbare scholieren, maar rellende groepen in zijn algemeenheid). Ook hier luisterde de groep niet naar de opdrachten van de politie. Sterker nog: er werd met diverse voorwerpen (waaronder vuurwerk) naar de politie gegooid. Je kunt dan niet zeggen "Willen jullie dat alsjeblieft niet doen?", er zal dwang toegepast moeten worden. En echt, ik vind dat ze het nog netjes houden. Er wordt niemand verwond, terwijl de agenten zelf wel net daarvoor flinke risico's liepen met blikjes (die hard aan kunnen komen) en vuurwerk (wat je toch ook niet in je gezicht wilt hebben) die naar ze toe werden gegooid door diezelfde groep. Ook al zijn het kinderen, je zult er dan toch een eind aan moeten maken.

Over het specifieke geval kun je altijd twisten, maar vergeet niet dat ook agenten mensen zijn. Ze zijn natuurlijk door de hele situatie ook opgefokt (wie niet, als je net vuurwerk naar je toegegooid hebt gekregen door een grote groep) en het zijn geen ME'ers. Ze hebben dus geen specifieke training gehad op dat gebied.

Naar mijn mening zou het pas erg zijn als er wél een peloton ME'ers had gestaan.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -
Assassinator

Ik vind die beelden echt geweldig De politie laat duidelijk niet met zich sollen.
Sorry?? Op de beelden lopen de jongeren wég, en nog blijft die agent doormeppen. Hoe valt dat te rechtvaardigen?? Ik zag laatst ook op het nieuws beelden van zo'n waterspuitwagen. Nu vind ik het op zich niet erg dat zo'n ding wordt ingezet om de menigte uit elkaar te drijven, maar wat zag ik gebeuren: een énkel meisje dat wegrende en dus geen groep of menigte werd pardoes onderuit geschoten! Hoe haal je zoiets in je hoofd? Totaal terecht dat deze middelen op zich worden ingezet, maar vergeet niet dat we het hier over 15 jarige kiddies hebben die wat sensatie zoeken en geen 20 jarigen met jachtgeweren zoals in Frankrijk.
'The universe has a way of not caring about what you believe.'

- Robert Heinlein -
ceitwa

wat op het filmje niet te zien is dat de betreffende agent hiervoor een blikje recht in het gezicht gegooid kreeg..

mediafragmenten zijn gevaarlijk je kan laten zien wat je wil.

overigens is er nauwelijks aangifte gedaan door de betrefffende jongelui wat mij te denken geeft....ik vind de uitgezonden beelden eenzijdig.

je moet altijd beide zijden belicht hebben voor je een oordeel kan vormen. In deze tijd heeft de media heel veel invloed ook op het uitlokken van dergelijk geweld. Gedraagt iedereen zich niet anders voor de camera?

mvgr ellen
Jeroen Bouterse

Toen ik het filmpje zag, schrok ik wel even van het feit dat de agent zonder schijnbare direct aanleiding klappen uitdeelde; maar ook als het onnodig was, geloof ik niet dat hier misdaden tegen de menselijkheid begaan zijn en heb ik er vertrouwen in dat een aanklacht serieus genomen zal worden. Ik heb er dus eerlijk gezegd niet zo lang over nagedacht. Wel was ik getroffen door Mechaniekers inzicht:
Waar ik het liever over zou hebben is de vraag hoe het zo ver kon komen. Wat is er mis met het onderwijs dat dit soort dingen gebeuren? Volgens mij is dit een van de moeilijk duidbare symptomen van de slow-motion ineenstorting van onze Westerse beschaving onder druk van het wereldwijd groeiende samenspel van grondstoffenschaarste, ethnische spanningen en ecologische degradatie.
Precies! Zo zijn er meer dingen aan de hand. Zojuist bijvoorbeeld kon ik het achterlichtje van mijn fiets zo gauw niet vinden, terwijl het al donker was. Ik snapte eerst niet hoe ik dat moest duiden, maar ik vermoed dat het een symptoom was van de ineenstorting van de westerse beschaving. Uiteindelijk is het immers, net als jongeren die protesteren tegen zinloze tussenuren, een teken van grondstoffenschaarste en etnische spanningen enzo. Het is jammer dat zo weinig mensen snappen dat de 1040-urennorm eerst en vooral voorvloeit uit ecologische degradatie.

<edit:> mijn fietslampje bleek trouwens in een andere jaszak te zitten
Mechanieker

Jeroen Bouterse schreef:Precies! Zo zijn er meer dingen aan de hand. Zojuist bijvoorbeeld kon ik het achterlichtje van mijn fiets zo gauw niet vinden, terwijl het al donker was. Ik snapte eerst niet hoe ik dat moest duiden, maar ik vermoed dat het een symptoom was van de ineenstorting van de westerse beschaving. Uiteindelijk is het immers, net als jongeren die protesteren tegen zinloze tussenuren, een teken van grondstoffenschaarste en etnische spanningen enzo. Het is jammer dat zo weinig mensen snappen dat de 1040-urennorm eerst en vooral voorvloeit uit ecologische degradatie.

<edit:> mijn fietslampje bleek trouwens in een andere jaszak te zitten
Gewoon een paar keer diep adem halen en tot tien tellen.

We bevinden ons al sinds 2000 in een zware (wereldwijde)recessie, wegens bovengenoemde problematiek. De inflatie (=geldgroei) in de EU bereikte onlangs een nieuw record van 12.3% op jaarbasis. Er was geen geld voor onderwijs. Lerarensalarissen bleven achter. Efficiencyvergroting moest lucht geven. Scholieren zijn de dupe en het zat. Vandaar dat ze de straat op zijn gegaan. Maar misschien ook niet.
albert davinci

Terug on topic graag.

Terug naar “Rechtswetenschappen”