zpidermen schreef:In Middelburg bezetten vijfhonderd leerlingen kruispunten, gooiden met eieren, blikjes en vuurwerk naar de politie.
Het zegt genoeg, toch?
Ja en?
Legitimeert dit potentiëel traumatisch geweld tegen kinderen?
Bewapende politieagenten sloegen in op ongewapende kinderen die protesteren.
Er zijn andere middelen dan de wapenstok en de pepperspray.
[sarcasme]Goh, waarom gaan we ze niet meteen neerschieten? Dat is nog veel effectiever dan de knuppel.[/sarcasme]
Dat de politie hier tegen optreedt is terecht, het kan naar mijn overtuiging echter ook zonder dergelijk geweld.
Het is bovendien maar zeer de vraag ofdat een dergelijk optreden de-escalerend werkt. Volgens mij werkt geweld namelijk juist escalerend.
gezien de reactieszal het allemaal echt meevallen. Ik zie toch niemand vd pijn door de knieën gaan.
Zolang je geen arts bent kan je hier niet over oordelen, zelfs een arts kan dit niet met zekerheid zeggen.
Er is niet noodzakelijk een directe relatie tussen pijn en schade, korte termijn en lange termijn.
Jij weet niet ofdat ze interne schade oplopen, zelfs al laten we de psychische schade en andere vormen van schade (wantrouwen tov de politie, dalend respect tov politie, olie op het protestvuur) buiten beschouwing.
En kinderen zijn altijd braaf...?
Kinderen zijn fysiek, mentaal en psychisch nog niet volwassen.
Nou, met die training is niks mis mee hoor.
Loze kreet wanneer je het niet onderbouwt.
En grof geweld? Noem jij die paar tikken die uitgedeeld werden, grof geweld?
Je hebt blijkbaar mijn post niet goed gelezen.
Ik noem dit grof geweld om het onderscheid te maken tussen dergelijke vormen van schadelijker geweld (knuppel, tazer, pepperspray, pistool) en het minder grove geweld (competent gebruik van polsklemmen en handboeien, iemand bij zijn kleding of arm grijpen enz).
Als jij bijvoorbeeld een corrigerende tik van je vader krijgt, omdat je niet hebt geluisterd, vind je dat dan ook grof geweld, zeker?
Ja, natuurlijk. Een tik op jouw vingers van jouw vader is vergelijkbaar met een politieagent die een burger slaat met een knuppel.
ik neem vooralsnog aan dat die bewuste agent al jaren ervaring heeft, en veel beter dan jij kan beoordelen of het gebruik van de wapenstok al dan niet gerechtvaardigd is in deze situatie.
Ik vind het niet belangrijk ofdat het gerechtvaardigd is, ik vind het belangrijk ofdat het nodig is.
Het gaat om de bedreigende sfeer, vergelijkbaar met rellende "voetbalsupporters", zij het dan dat het hier om jongere personen gaat.
Waarom is de sfeer bedreigend? Omdat het een groep jongeren betreft?
Omdat het een groep betreft die demonstreert?
Wanneer is een groep wel en niet bedreigend? Zolang de groep geen grof geweld gebruikt, kan je dan wel van dreiging spreken? Als de politiefunctionaris dit naar believen mag invullen dan kan hij, in theorie, naar eender wie gewelddadig optreden. Op het moment dat een politieagent mij staande houdt en ik spreek met een scherpe tong bijvoorbeeld, dan zou dat zomaar bedreigend kunnen overkomen met mijn lengte. Is dat dan voldoende aanleiding om de pepperspray boven te halen of moet hij wachten totdat ik daadwerkelijk geweld gebruik?
Waar haal je dat vandaan? Je hebt echt wel meer nodig hoor, met VMBO kom je niet verder dan aspirant agent, en dan moet je een driejarig traject in op de poplitieacademie, zo leert werkenbijdeoverheid.nl mij.
Dat klopt, ik had het over een aspirant-agent die als ik het goed begrijp eveneens wapens draagt ondanks dat hij nog niet is afgestudeerd. Of worden aspirant-agenten niet ingezet voor dit soort situaties?
Maar goed, het meerendeel van de politieagenten heeft een 3-jarige opleiding gevolgd na het voortgezet onderwijs, dat is waar. Dat had ik iets genuanceerder kunnen verwoorden.
Ik vind echter wel dat het aan de rechtsgeleerden is om te bepalen wanneer geweld wel en niet geoorloofd is en niet aan de politiefunctionarissen die op straat werken (volgens jou zijn zij in beginsel degeen die mogen/moeten beoordelen wat wel en niet gepast geweld is), dat was mijn punt.
Er is een aanklacht ingediend.
Nu maar hopen dat de aanklacht op een eerlijke en integere wijze wordt behandeld en dat het geen ons-kent-ons-verhaal wordt.
Noem mij eens een reden waarom dat zo zou zijn? Dat is gewoon een vooroordeel, niets anders. Er wordt vaker té kritisch gekeken dan dat er aan handjeklap wordt gedaa
Ik suggereer niets zoals je kan lezen; "Nu maar hopen...".
Ik heb inderdaad mijn twijfels over de integriteit van politie en justitie aangezien er nogal veel zaken zijn geweest waarbij de politie en justitie zich niet aan de regels hebben gehouden.
Neem bijvoorbeeld het illegaal binnenvallen van de woning van Min K, de Puttense moordzaak en nog wat vergelijkbare 'incidenten'. Maar dit alles is offtopic dus als mensen daarover willen discussiëren dan het best in een nieuw topic.