Melissa
Artikelen: 0

Re: Probleem wisselschakelaar

geen idee :D

ik vind het enorm raar, maar ja, ik zal nog eens informeren bij hem van zodra ik hem nog eens zie... Misschien dat hij al een oplossing gevonden heeft maar ik vrees er voor...

Melissa
thermo1945

een vriend van mij heeft een probleem met een wisselschakelaar in zijn huis. Deze heeft al altijd gewerkt maar sinds kort doet hij heel raar: de ene wisselschakelaar werkt normaal, ongeacht de stand van de tweede wisselschakelaar, maar de 2de wisselschakelaar werkt enkel in één bepaalde stand van de andere wisselschakelaar.
In de wisselschakelaar zitten drie contactschroeven waarmee je de draden kunt klemmen. Eén schroef is van koper, de andere twee niet. De koperen schroef moet in de hoofdkring zitten. De niet-koperen schroeven behoren bij de wisseldraden.

Dit geldt voor beide wisselschakelaars.
klazon
Pluimdrager

Het moedercontact is niet altijd door een koperen schroef gekenmerkt. Bij schakelaars met snelklemmen is vaak het hendeltje van het moedercontact rood of oranje, of er staat een P of een L bij, of als het een schroefklem is staat er een rode kring om het schroefgat. Allerlei aanduidingen zijn mogelijk om het moedercontact te onderscheiden van de dochtercontacten.

Wat het probleem van Melissa betreft, uit de laatste tabel blijkt dat bij elke combinatie van schakelaarstanden de ene keer de lamp brandt, en de andere keer uit is. Dit brengt mij tot de veronderstelling dat één van de schakelaars een draaischakelaar is. Die hebben feitelijk 4 standen. Bij elke klak draat de schakelaar nl. een kwart slag, zodat je 4 keer moet klakken om rond te komen. Zo'n schakelaar heeft 2 contactbruggen, en het kan zijn dat één van die bruggen gebroken of afgebrand is.
*gast_ZoZ_*

klazon schreef:Het moedercontact is niet altijd door een koperen schroef gekenmerkt. Bij schakelaars met snelklemmen is vaak het hendeltje van het moedercontact rood of oranje, of er staat een P of een L bij, of als het een schroefklem is staat er een rode kring om het schroefgat. Allerlei aanduidingen zijn mogelijk om het moedercontact te onderscheiden van de dochtercontacten.

Wat het probleem van Melissa betreft, uit de laatste tabel blijkt dat bij elke combinatie van schakelaarstanden de ene keer de lamp brandt, en de andere keer uit is. Dit brengt mij tot de veronderstelling dat één van de schakelaars een draaischakelaar is. Die hebben feitelijk 4 standen. Bij elke klak draat de schakelaar nl. een kwart slag, zodat je 4 keer moet klakken om rond te komen. Zo'n schakelaar heeft 2 contactbruggen, en het kan zijn dat één van die bruggen gebroken of afgebrand is.
Naar het zich laat aanzien is er sprake van een lui contact , best mogelijk dat een veertje het contactje niet goed over wipt.
klazon
Pluimdrager

Ik vraag me af hoe actueel dit probleem nog is, aangezien Melissa al een maand lang niets van zich heeft laten horen.
Supernovae

Ik vraag me af hoe actueel dit probleem nog is, aangezien Melissa al een maand lang niets van zich heeft laten horen.
Mijn probleem is wel actueel. En willicht vergelijkbaar. :-)

Ik heb beneden en boven een schakelaar. Als ik beneden schakel gaat het licht aan. Deze kan ik echter boven dan niet uitzetten. Dit moet ik beneden doen.

Omgekeerd hetzelfde, als ik hem boven schakel en het licht gaat aan kan ik hem beneden niet uitzetten. Dit moet boven gebeuren.

Is er een methode om uit te vissen wat er verkeerd is aangesloten. m.b.v spanningsmeters e.d.
klazon
Pluimdrager

Wat je beschrijft doet vermoeden dat de twee schakelaars parallel staan.

Bekijk eerst eens hoe de draden op de schakelaars zijn aangesloten.

Elke schakelaar hoort 3 aansluitpunten te hebben.

Op de ene moet je 1 bruine en 2 zwarte draden hebben, op de andere 3 zwarte.

Controleer dat eerst eens, en kom dan terug met je bevindingen.
Supernovae

Beneden 1 bruin met 2 zwarte en boven 3 zwarte draden. klopt als een bus.
klazon
Pluimdrager

Beneden 1 bruin met 2 zwarte en boven 3 zwarte draden. klopt als een bus.
okee, volgende stap. Zit elke draad onder een eigen aansluitklem, of zitten er ergens 2 draden samen onder 1 klem?

Kijk eens goed naar de schakelaars. Van de 3 aansluitklemmen heeft er 1 een andere functie dan de andere, dat is het z.g. moedercontact. Het moedercontact is op de een of andere manier te herkennen, en daar gebruiken fabrikanten verschillende manieren voor. B.v., de schroef heeft een afwijkende kleur, of er staat een rode kring om de schroef, of er staat een P of een L naast, of, bij de moderne insteekklemmen, het hendeltje is rood of oranje.

Als het gelukt is om het moedercontact op een of andere manier te identificeren, kijk eens welke draad daar aan zit. Bij de onderste schakelaar moet de bruine draad aan het moedercontact zitten, bij de bovenste schakelaar moet de zwarte draad die naar de lamp gaat aan het moedercontact zitten.

Terug naar “Elektrotechniek”