![Zeer gelukkig :D](./images/smilies/icon_e_biggrin.gif)
ik vind het enorm raar, maar ja, ik zal nog eens informeren bij hem van zodra ik hem nog eens zie... Misschien dat hij al een oplossing gevonden heeft maar ik vrees er voor...
Melissa
In de wisselschakelaar zitten drie contactschroeven waarmee je de draden kunt klemmen. Eén schroef is van koper, de andere twee niet. De koperen schroef moet in de hoofdkring zitten. De niet-koperen schroeven behoren bij de wisseldraden.een vriend van mij heeft een probleem met een wisselschakelaar in zijn huis. Deze heeft al altijd gewerkt maar sinds kort doet hij heel raar: de ene wisselschakelaar werkt normaal, ongeacht de stand van de tweede wisselschakelaar, maar de 2de wisselschakelaar werkt enkel in één bepaalde stand van de andere wisselschakelaar.
Naar het zich laat aanzien is er sprake van een lui contact , best mogelijk dat een veertje het contactje niet goed over wipt.klazon schreef:Het moedercontact is niet altijd door een koperen schroef gekenmerkt. Bij schakelaars met snelklemmen is vaak het hendeltje van het moedercontact rood of oranje, of er staat een P of een L bij, of als het een schroefklem is staat er een rode kring om het schroefgat. Allerlei aanduidingen zijn mogelijk om het moedercontact te onderscheiden van de dochtercontacten.
Wat het probleem van Melissa betreft, uit de laatste tabel blijkt dat bij elke combinatie van schakelaarstanden de ene keer de lamp brandt, en de andere keer uit is. Dit brengt mij tot de veronderstelling dat één van de schakelaars een draaischakelaar is. Die hebben feitelijk 4 standen. Bij elke klak draat de schakelaar nl. een kwart slag, zodat je 4 keer moet klakken om rond te komen. Zo'n schakelaar heeft 2 contactbruggen, en het kan zijn dat één van die bruggen gebroken of afgebrand is.
Mijn probleem is wel actueel. En willicht vergelijkbaar.Ik vraag me af hoe actueel dit probleem nog is, aangezien Melissa al een maand lang niets van zich heeft laten horen.
okee, volgende stap. Zit elke draad onder een eigen aansluitklem, of zitten er ergens 2 draden samen onder 1 klem?Beneden 1 bruin met 2 zwarte en boven 3 zwarte draden. klopt als een bus.