Ik deel deze mening met je. De meeste personages gedroegen zich nogal vreemd, terwijl hun karakter eerder stereotiep overkwam. Dit komt hun geloofwaardigheid niet ten goede.Wat ik mis in het boek zijn personages waarmee ik mij gemakkelijk kan identificeren. Daardoor leef ik het verhaal niet echt mee; ik lees het boek daardoor nogal afstandelijk, zoals ik een theoretische tekst lees.
Sommige personages (Gerhard Bohrmann, Erwin Suess, Samantha Crowe,...) zijn (gebaseerd op) bestaande personen, wat uiteraard op het eerste zicht wel leidt tot meer geloofwaardigheid. Omdat ze echter naast fictieve personages handelen kan dit de geloofwaardigheid van het boek ook juist doen afnemen (door de (te) grote contrasten).
Over de personages en de spanning: ik kan me vinden in wat confusie hier schrijft:
Het feit dat er ("goede") personages sterven vind ik niet zo erg. Dat maakt het boek juist geloofwaardiger. Op het einde had ik echter het gevoel dat de "goeden" beloond werden (ze blijven leven) en de "slechten" gestraft (ze sterven). Hier komt weer dat stereotiepe onderscheid terug tussen "goede" en "slechte" personages.Hij schrijft zijn verhaal vanuit het perspectief van verschillende personages, die op verschillende plaatsen in de wereld rampen meemaken die ze maar moeilijk kunnen verklaren. Wij als lezer hebben daardoor meer overzicht, en kunnen vermoeden dat er een nog groter gevaar dreigt. In dat wij meer weten over het grote gevaar dat dreigt, dan de personages in het verhaal, zit een vorm van spanning zoals Hitchcock dat ook deed:
PS: Ik vraag me ook af in welke volgorde we een vraag moeten voorstellen. Ik denk dat het gaat om de volgorde waarin het boek werd uitgelezen (jhnbk was eerst) en dat het dus nu aan mij is. Zodra iedereen zijn/haar zegje heeft gedaan over de personages zal ik een vraag formuleren.