@ paulus
Ik schreef in de topic: "objectieve krantenberichten mogelijk, een mens kan niet objectief zijn, dus een krantenbericht ook niet" en "bericht 16" het volgende:
'Als men dus tot elke prijs wil dat het zijn van het fenomeen afhangt van
het bewustzijn, moet het object zich van het object onderscheiden, niet door
zijn tegenwoordigheid maar door zijn afwezigheid, niet door zijn volheid maar
door zijn niet. Als het zijn tot het bewustzijn behoort, is het bewustzijn niet het
object, niet in die mate waarin het een ander zijn is, maar waarin het een niet zijn
is. Het is de Eindeloze regressie ...'
Even later schrijft Ypsilon in bericht 19 als een reactie op mijn oordeel: het sentiment, zoals bepaalde stemmingen en gevoelens, is dus subjectief.
En onlosmakelijk verbonden met elke ervaring. Omdat niet het object, maar een beeltenis ervan, aanwezig is in onze geest, grijpt onze geest niet zelf in op de materie. De beeltenis wordt echter meteen een deel van ons kennissysteem, en is daarmee meteen onderhevig aan onze affecten ("sentiment", zoals jij het noemt).
en Paulus
Wat betreft kennis en eenheid van objekt en subjekt: ik denk dat een belangrijk aspekt in deze discussie tot nu toe buiten beschouwing is gebleven, namelijk het gebied van onderzoek. Kennis kan op verschillende manieren worden verworven. Als ik b.v. van een schilderij of een muziekstuk geniet kun je dat ook kennisverwerving noemen: genot, esthetische waardering, liefde, haat, lustgevoelens, relgieuze ervaringen en ook wetenschappelijke kennisverwerving hebben met elkaar gemeen dat ze subjekt en objekt op een of andere manier en in meerdere of mindere mate met elkaar verbinden. Maar bij wetenschappelijke kennisverwerving is juist een kritische houding t.o.v. de beperkingen van onze attitude tegenover de werkelijkheid belangrijk. Ons geheugen is onnauwkeurig, onze waarneming beperkt tot 3 dimensies en een klein gedeelte van het elektromagnetisch spektrum, en wij zijn nauwelijks in staat ons eigen gedrag te verklaren. Daarom moeten we de werkelijkheid objektiveren om tot wetenschappelijke kennis te komen, maar dit geldt met name voor de natuurwetenschappen: ik denk dat kennistheorieen zoals die van Popper vooral gebaseerd zijn op de geschiedenis van de natuur- en de scheikunde. Wanneer je gaat kijken naar wetenschappelijke theorieen die zich op een zgn. hoger niveau van strukturering bevinden, zoals de de culturele en sociale wetenschappen, dan zie je andere methoden en technieken, waarbij het minder belangrijk is dat het kennende subjekt buiten haakjes wordt gezet. Helemaal interessant wordt het wanneer je naar de psychologie gaat kijken, want daar vallen kennend subjekt en gekend objekt met elkaar samen...
en Qrnlk
Verwar svp niet de vorm van het eind-product (een paper, een samenhangend en logisch verhaal) met het proces dat er aan vooraf ging om het vorm te geven. Wetenschap beoefenen is niet een stap-voor-stap proces, het is creatief en chaotisch. Het is beslist niet een vooraf te plannen pad die al door duizenden is plat gelopen: Het is juist de bedoeling om een nieuw pad te banen en zo onze wetenschappelijke kennis verder uit te breiden. Dit proces kan niet ordelijk zijn.
Graag hoor ik hier van je een reflectie of van iemand anders. Dit staat dan los van mijn andere post maar bediscusieerd wel een bepaalde eigenschap van de wetenschappelijke methode.
Mijn reflectie zou zoiets zijn van de wilde natuur vs mens. Wat Sartre dan beschouwd als "niet en afwezigheid" begrijp ik nu niet meer, maar wel dat ik er niet onderuit kan komen.