In een elektronische leeromgeving laat ik ijn leerlingen sinds kort ook thuis opdrachten uitvoeren en digitaal inleveren.
In dit geval was dat een natuurkunde-opdracht rondom de Mediaplayer, een beetje gelardeerd met wat computervaardigheden zoals gericht zoeken met google, screenshots maken en bewerken in Paint etc. Nou loop ik er tegenaan dat enkelen van hen geen Word op hun computer hebben. Die lopen dan eigenlijk buiten hun schuld in de problemen. Vanmiddag ben ik online twee uur met een leerling bezig geweest een probleem op te lossen tot ik erachter kwam dat zij onder "Word" Wordpad verstond.
Bij mijn leerlingen gaat het in alle probleemgevallen om windows-computers (diegenen met linux oid thuis vinden altijd zelf wel een of andere oplossing, want voor zo'n systeem is bewust gekozen door computervaardige ouders)
Maar het zijn juist die minder computervaardige leerlingen met minder computervaardige ouders die van deze lesmethoden NIET het slachtoffer mogen worden. Dat voelen ze zich toch al een beetje omdat dit soort opdrachten hun al wat minder vlot afgaan. Overigens reden te meer om ze er intensiever mee te confronteren. Alleen dat gevoel mag niet sterker worden dan het is.
Nou zou ik ze bijvoorbeeld Open Office kunnen aanbevelen.
Huiver: ik heb er zélf totaal geen ervaring mee. Niet met het downloadadres
http://nl.openoffice.org/
en niet met de software zelf. Ik weet niet eens in hoeverre het op Word lijkt.
A) is open office betrouwbaar, of zorgt het wel eens voor crashes/vastlopen of andere ellende
B) werkt dat een beetje, ook op oudere (en dus mogelijk minder stabiele) computers
C) kan een 15 jarig blondje er zonder grote problemen een word-bestand met vragen in laden, daarin wat antwoorden intypen, eens een plaatje invoegen, verder overigens eenvoudige handelingen verrichten (basis-tekstverwerkervaardigheden) en dat bestand dan weer in voor mij (office 2003) pijnloos leesbare vorm digitaal afleveren. Op school werken ze trouwens regelmatig met Word 2003.
D) kan iemand zich veel dingen aanwennen in het één die gegarandeerd fout lopen in het ander?
E) welke potentiële ellende zie ik mogelijk over het hoofd?
HAMVRAAG: Durf ik tegen zo'n kind te zeggen: "Joh, ga daar-en daar naartoe, download Open Office en dan kun jij dat in't vervolg ook" zonder dat ik het risico loop op een of andere wijze spijt van dat advies te krijgen
heeft iemand eventueel nog andere suggesties?