Moderators: jkien, Michel Uphoff
Ja, je bedoelt denk ik een dubelster. Deze draaien om hun gezamelijke massamiddelpunt.Is het mogelijk dat een ster om het as van een andere ster draait? Of om het massamiddelpunt van 2 sterren?
Dus dat een ster weer om 2 andere sterren(dubbelster) draaid?jaja schreef:Ja, je bedoelt denk ik een dubelster. Deze draaien om hun gezamelijke massamiddelpunt.
De meeste sterren aan het heelal schijnen onderdeel te zijn van een dubbelster.
Oh, dat bedoelde ik niet. Dan heb je in totaal 3 sterren. Of dat wel eens is waargenomen weet ik niet.Dus dat een ster weer om 2 andere sterren(dubbelster) draaid?
Dat kan toch niet? Als Proxima om het massa-middelpunt van Alpha- en Beta Centauri draait beinvloed Proxima dat massa-middelpunt toch met haar eigen gewicht? Een voorwerp/planeet/etc kan naar mijn idee NOOIT om een massa-middelpunt draaien waarvan zij zelf geen deel van uit maakt.Bart schreef:Drie sterren is het geval bij de dichtstbijstaande ster. Proxima Centauri draait om het massa-middelpunt van Alpha- en Beta Centauri.
Proxima is een rode dwerg en dus veel kleiner dan de andere sterren die ongeveer zo groot zijn als de zon.
Dat kan toch niet? Als Proxima om het massa-middelpunt van Alpha- en Beta Centauri draait beinvloed Proxima dat massa-middelpunt toch met haar eigen gewicht? Een voorwerp/planeet/etc kan naar mijn idee NOOIT om een massa-middelpunt draaien waarvan zij zelf geen deel van uit maakt.