Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Belgjm
Artikelen: 0

Re: Favoriete Woord (Nederlands)

parallellepipedum :)
Michaelm

Belgisch overtreft Nederlands op alle fronten wat mij betreft :)
All errors are intentional but mistakes could have been made.
Assassinator

belgisch bestaat niet :)

mijn favo woord: lama. ik zweer het je, die uitspraak llllaaaammaaaaa lamalalalalalaamaaaaa, kan dr geen genoeg van krijgen :) (ja ik ben vreemd)
'The universe has a way of not caring about what you believe.'

- Robert Heinlein -
Jan van de Velde
Moderator

parallellepipedum   :)
parallellopipedum
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270
Belgjm

Belgjm schreef:parallellepipedum   :)
parallellopipedum

Dacht ik eerst ook, maar als ik in een taalforum post, dan kan ik me niet veroorloven om fouten te maken. Daarom had ik het eerst even opgezocht in "Van Dale" + "Prisma". In beide boeken staat het met een "e" .
Ruben Kwast

'Aap' word door mij te pas en te onpas gebruikt. Paradox is ook een leuk woord. Strontium is ook tof als je het heel hard schreeuwd. Richel Kent wordt ook leuk als je het heel nederlands uitspreekt, maar dat is niet echt een woord. (fyi: Richel Kent is de dichstbijzijnde ster na de zon.)
Everything that can go wrong, will eventually go wrong
LisaR

Mijn favoriete woord is distantiëren. Platonisch vind ik ook een mooi woord. Verder houd ik van oude en deftig klinkende woorden.

Vaak maak ik van die mooie bijna poetische zinnen, of probeer ik dat te doen. :D

Zo heb ik ooit nadat ik een heel stuk uit een boek had gelezen als commentaar daarop gezegd: ik ben literair verzadigd. Sorry, een beter voorbeeld kan ik nu niet verzinnen ook al zijn die er ongetwijfeld wel. 8-)
Symone

Goh, mijn favoriete woord... daar moest ik even over nadenken :D .

Bizar vind ik een leuk woord :D ; de klank, de vormgeving... komt naar mijn mening geheel overeen met de inhoud.
JanMan

Wat een leuk topic... ik ga ook meedoen!

Ooit op een verpleegkundige opleiding maakten we voor de aardigheid een lang woord, dat in theorie zou kunnen bestaan...

Hyperlipoproteïnemieepidemiologiestudiecentrumlocatiebepalings-

werkgroepledenwervingsadvertentiecampagnestrategieontwikkelings-

literatuurverzamelaarsassociatie.

Maar dat terzijde...

Ik houd erg van ouderwetse woorden.

Placht, plachten... In vroeger tijden plachten velen de welsprekendheid te beoefenen.

Oude aanspreektitels... De weledelhooggeboren heer...

(Vraagt natuurlijk om: weledelhooggeborendochdiepgezonken...)

Groet

JanMan
Jeroen Bouterse

Scharrelkip.
Erik Leppen

Ik ga ook voor desalniettemin, maar ik vind de wiskundige term equivalentierelatie ook leuk, let op het ritme bij het uitspreken. De wiskundige term falsum (de "altijd onware uitspraak") vond ik toen ik 'm voor het eerst hoorde ook wel grappig.

Verder, leuk topic, er komen veel leuke woorden voorbij pi.gif
Faliekant is een van mijn favoriete woorden.
Ik vind dat woord juist helemaal niks. De e in het midden had van mij weg gemoeten, ik vind de spelling zoals ie nu is niet logisch, ik vind de klemtoon niet kloppen met de spelling.
Klintersaas
Social:

Vreselijk jammer dat ik deze topic niet eerder ontdekt heb.
Verder, leuk topic, er komen veel leuke woorden voorbij :D
Hier ben ik het 100% mee eens.

Ik vind het erg moeilijk om mijn favoriete woord te kiezen, omdat ik zo dol ben op de Nederlandse taal in het geheel. Ik vind bijna alle woorden mooi (alhoewel er zeker een gradatie is). Eén van de weinige woorden die ik niet mooi vind is "diepsneeuw" (vraag me niet waarom). Ik heb van tijd tot tijd wel een voorkeur voor bepaalde woorden. De laatste tijd is mijn favoriete woord "høken".

Dit zeer recente woord wordt door Van Dale omschreven als volgt omschreven:
høken

onovergank. werkw.; høkte; gehøkt (fantasiewoord gevormd door leden van de Achterhoekse popgroep Normaal met de bijgedachte aan 'neuken')

1 ongeremd feestvieren, uit zijn dak gaan.
Ik vind het een prachtig woord. Niet door de betekenis, noch door de uitspraak, maar omdat dit het enige Nederlandse woord is met de ø.
Geloof niet alles wat je leest.

Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!
Phys

Ik vind missive wel een mooi, speciaal woord.

Definitie van Van Dale: "officiële brief" (synoniem: "schrijven"). Ik vind dat z.n.w. "schrijven" trouwens ook leuk: Ik heb vandaag een schrijven ontvangen van de directeur.

Missive bestaat ook in het Engels en Frans, en komt van het Latijnse "mittere" (zenden, sturen) (in vormen als missus, missiva wordt het nog wat duidelijker).
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -
Hurm

Ik vind het erg moeilijk om mijn favoriete woord te kiezen, omdat ik zo dol ben op de Nederlandse taal in het geheel.
Je bent niet de enige. Bovendien zijn er zoveel mooie woorden in onze taal. Ik heb niet bewust een favoriet, maar een van de woorden die ik graag mag horen, en net zo graag te pas en te onpas gebruik, is 'frappant'. Dit betekent iets als 'opvallend, raar, opmerkelijk'. Maar wat ik altijd een mooi woord heb gevonden, is 'tektoniek' (eigenlijk 'platentektoniek'. ik ben ervan overtuigd dat ik dat bij aardrijkskunde heb geleerd, maar de VD kent het niet). Dit gaat over de platen in de aardlagen en heeft te maken met de oorzaak van aardbevingen.
Klintersaas
Social:

Je bent niet de enige.
Leuk om te weten!
Maar wat ik altijd een mooi woord heb gevonden, is 'tektoniek' (eigenlijk 'platentektoniek'. ik ben ervan overtuigd dat ik dat bij aardrijkskunde heb geleerd, maar de VD kent het niet).
De Woordenlijst Nederlandse Taal kent het wel.
Geloof niet alles wat je leest.

Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Terug naar “Taalkunde”