curix
Artikelen: 0

Re: Hoe begin ik met elektronica?

Ja, hoeverder in het boek ik kom, des te minder er van lukt met dat programmatje. Bij een circuit waarin er bvb een lampje moet knipperen, blokkeert het hele programma.

Ik ga woensdag eens een hoop onderdelen kopen in een elektronicazaak, en die circuits eens in het echt maken.

Maar ik heb nu het eerste deel van het boek uit, en bijna het tweede deel, dus ik ken nu de belangrijkste componentjes van de elektronica en ik ken hun functie in een schema. Ik denk dat ik nu een behoorlijk aantal schema's (eenvoudige) die in boeken en op het internet staan kan maken, maar ik heb de moet voor mijn uiteindelijke doel wel een beetje de moed verloren. Dat doel was zelf circuits kunnen bedenken. Ik kan nu wel bijvoorbeeld een schema maken voor bv een motortje dat moet draaien als er een bepaalde sensor een signaal geeft, of juist geen signaal, maar verder dan dat gaat het niet echt.

Eigenlijk zijn de weerstand, transistor en een diode de enige componenten waarvan weet welk effect ze hebben met een bepaalde waarde op een bepaalde plaats in een circuit. Van een weerstand ken ik de wet van Ohm en van een transistor en een diode moet je gewoon weten wat ze doen.

Voor bijna alle andere componenten, zoals bijvoorbeeld de condensator, weet ik niet echt waarvoor ze dienen. Ik weet dat een condensator lading opslaat, maar al die formuletjes voor bv. 'de weerstand bij wisselstroom met een condensator' kan ik echt niet gebruiken.

Het wordt een beetje te veel.

(maar toch ga ik niet opgeven)
Geld moet rollen,... Vooral naar mij.
klazon
Pluimdrager

Hallo zeg, je bent net 2 weken bezig. Een dagopleiding elektrotechniek/elektronica duurt al gauw 4 jaar, dus je bent nog maar net begonnen. Dus voor opgeven is nu nog geen reden.
EddyF

Als je gebruikte onderdelen gebruikt wil je ook eerst weten of ze nog goed zijn.

Dit kan je proberen en meteen praktijk op doen op een ongebruikte stuk print plaat waarop met een frees of een schroevendraaier voedings banen en velden zijn aangebracht waarop je dan kan solderen.

Zo gemaakte schakelingen kun je ook in de praktijk gaan gebruiken en eventueel verbeteren.

Een breadboard zou ik niet gebruiken.

Ongeveer zo:

----------------------------------Dit is voor

----------------------------------de positieve voeding

1cm | 1cm | 1cm | 1cm | 1cm|

====================

1cm | 1cm | 1cm | 1cm | 1cm

------------------------------------ Hier is

------------------------------------ dan ground

====================

1cm | 1cm | 1cm | 1cm | 1cm |

-------------------------------------dit wordt dan

-------------------------------------de negatieve voedingslijn

Als je dit op een stuk printplaat maakt van ongeveer 10cm bij 20cm, er een voeding met spannings regelaars bij gebruikt, 7805 voor 5V bv. en 7905 voor min 5V.

Nou dan kun je een heel eind experimenteren en gevoel ontwikkelen voor de werking van de verschillenede componenten en schakelingen op na bouwen. Metingen aan doen en tenslotte in plaats hiervan een simulatieprogramma gebruiken.

Succes,

Eddy
curix

Das leuk dat men zelf zo'n printplaten kan maken, dat wist ik niet. Op wikipedia staat er dat breedboards kunnen worden geëtst (ik beschik niet over een frees en het geduld voor alles met een schroevendraaier te doen), er staat dat het kan met een mengsel van zoutzuur en waterstofperoxide, maar zou het lukken met zoutzuur van 29% en H2O2 van 3%?
EddyF schreef:----------------------------------Dit is voor

----------------------------------de positieve voeding

1cm | 1cm | 1cm | 1cm | 1cm|

====================

------------------------------------ Hier is

------------------------------------ dan ground

====================

1cm | 1cm | 1cm | 1cm | 1cm |

-------------------------------------dit wordt dan

-------------------------------------de negatieve voedingslijn
Is dat dan niet een eenvoudige versie van een breedboard?
Geld moet rollen,... Vooral naar mij.
Franske

Ik zou toch gewoon een breadboardje kopen. Voordelen zijn dat fouten snel gecorrigeerd kunnen worden en dat je de schakelingen makkelijk kan afbreken en opbouwen.

Kijk eens bij Conrad onder 'steekboard'

Veel plezier
"I can't stand burnt toast. I loathe bus terminals. Full of lost luggage and lost souls. Then there's unrequited love, and tyranny, and cruelty." (the 7th Doctor)
EddyF

Een breadboard is makkelijk bij digitale schakelingen, echter, alles is al bedacht en kan je als bouwpakketje kopen.

Maar als je net begint en je wilt op een makkelijke manier meer, dan moet je het eerst mogelijk maken door er iets voor te doen zoals een experimenteerprintje maken.

Het idee voor dit soort print komt van Phillips NatLab.

Ook kun je hier meer vinden: http://www.circuitsonline.net/ .

Eddy

Terug naar “Elektrotechniek”