Sterrenkundigen hebben een groep sterren, waar maar liefst 26 rode superreuzen deel van uitmaken. Die stuk voor stuk gedoemd zijn om als supernova te eindigen.
Lees meer... Kijk
Moderators: jkien, Michel Uphoff
Als zo'n ster ontploft, is dat dan op aarde te zien eigenlijk?
Dus ja, zichtbaar is het zeker......Amerikaanse wetenschappers van de NASA hebben op 8 mei 2007 in Washington bij de aankondiging van SN 2006GY beelden laten zien van Eta Carinae, een ster die een vergelijkbare massa heeft als de veroorzaker van SN 2006GY en die binnen niet al te lange tijd (op astronomische schaal) een vergelijkbare supernova zal kunnen veroorzaken. Eta Carina staat op 8000 lichtjaar, in vergelijking met de 240 miljoen lichtjaar van SN 2006GY, dus veel dichterbij. Als Eta Carinae zou exploderen is er volgens de wetenschappers geen gevaar voor de aarde, maar je zou midden in de nacht zonder lampen aan te doen een boek kunnen lezen.
Oei. Dan is toch heel 't leven op aarde van slag? Tijdens die (korte) zonsverduistering gingen dieren zich al vreemd gedragen. Wat denk je wat voor impact een nacht zonder duisternis heeft? Vooral op de nachtdieren lijkt me die erg groot.Als Eta Carinae zou exploderen is er volgens de wetenschappers geen gevaar voor de aarde, maar je zou midden in de nacht zonder lampen aan te doen een boek kunnen lezen.
Oei. Dan is toch heel 't leven op aarde van slag? Tijdens die (korte) zonsverduistering gingen dieren zich al vreemd gedragen. Wat denk je wat voor impact een nacht zonder duisternis heeft? Vooral op de nachtdieren lijkt me die erg groot.
bstard schreef:Mondiale jetlag pi.gif
Lijkt me een heel vreemde ervaring zo'n hele nacht lang schermerig licht. Wat voor kleur heeft dat licht?
Dus ja, zichtbaar is het zeker......