Zoals elders op dit forum al gezegd, is sinds vanavond de 18e editie van het Groot Dictee der Nederlandse Taal een feit.
Ik neem aan dat je
omdat ik vond dat de teksten verder en verder van de werkelijkheid kwamen te staan en meer en meer misbruik begonnen te maken van de spellingsellende veroorzaakt door de laatste wijzigingen, en de meest wezensvreemde woorden. Deze viel in dat opzicht reuze mee.
Zeker mee eens. De moeilijkheden en instinkers zaten hem in heel alledaagse woorden. Bravo aan Wolkers, die een doenbaar maar toch niet echt makkelijk dictee neerzette.
12 fout, waar ik niet heel tevreden over ben.
Als ik minder dan 25 fouten heb ben ik tevreden, een score die ik meestal wel haal.
Zeker niet omdat 'op- en neergaan' in VD14 staat bij het lemmal 'Betel'...
Wat bedoel je hier precies mee?
Het irritante aan dictees is dat je op het moment dat je ze maakt alle regels vergeet en begint te twijfelen over de meest alledaagse en simpele woorden. Verder is het ook verschrikkelijk frustrerend wanneer je een woord dat je aanvankelijk correct schreef "verbetert" (dit overkomt me elk jaar, ook al probeer ik me er telkens opnieuw van te weerhouden). Nog erger is het wanneer je een woord fout spelt, dat verbetert en vervolgens de verbetering schrapt (ook dat is me al meerdere keren overkomen).
Maar goed, ik zal mijn eigen score niet langer verzwijgen: ook ik had 12 fouten (eveneens één van mijn betere scores).