Moderator: Rhiannon
Mijn resultaat is vast slechter Zeker nu ik de quiz zelf heb gezien...Ter ontspanning nog even vlug meegedaan. Niet echt veel bij nagedacht en gewoon op gevoel ingevuld. Waarschijnlijk zal ik wel het slechtste resultaat behalen maar daar hangt misschien ook een prijs aan vast .
Nou nee, ik ben van alles aan het nazoeken geweest, en ik heb het net zo slecht gedaan als jij. Normaal red ik het op die manier met een paar fouten. Zoals bijvoorbeeld met dat verhaal van die Franse kookkunst, daar ben ik wel een uur mee bezig geweest, en de diverse informatie die ik vond wees toch vrij unaniem in de richting dat de Revolutionairen weinig ophadden met lekkernijen. Het UV-Zugspitze verhaal idem, daar ben ik ook nog niet mee weg. Voor het champagnebelletjesprobleem vond ik deze tabel, met CO2-oplosbaarheid bij verschillende temperaturen en drukken,Als ik misschien iets had opgezocht dan had ik misschien nog 50 % gehaald, nu is het niet zo goed met 9/20 .
Blijkbaar helpte het nadenken en opzoeken ook niet zoveel.En zo zie je, als je te diep gaat nadenken breng je er ook niet veel van terecht......
Dat is grappig. Ik had binnen 10 minuten gevonden dat door de revolutie de koks die normaal voor de adel werkte nu werkloos waren en hun eigen restaurants begonnen, zodat iedereen van de kookkunst kon genieten.Zoals bijvoorbeeld met dat verhaal van die Franse kookkunst, daar ben ik wel een uur mee bezig geweest, en de diverse informatie die ik vond wees toch vrij unaniem in de richting dat de Revolutionairen weinig ophadden met lekkernijen.
Mee eensHet UV-Zugspitze verhaal idem, daar ben ik ook nog niet mee weg.
Het ging over een periode van enkele uren. De reactiesnelheid is gewoon veel lager in de koelkast. Ik heb dit experimenteel (met cola, niet met champagne) uitgeprobeerd. Terwijl een open blikje bij 20 graden na 3 uur bijna al zijn koolzuur kwijt is, zit er bij een open blikje bij 5 graden nog heel wat in.Voor het champagnebelletjesprobleem vond ik deze tabel, met CO2-oplosbaarheid bij verschillende temperaturen en drukken,
http://www.zahmnagel.com/pdf/Beer.pdf
en daaruit trok ik een andere conclusie dan de NWQ-jury. In een afgesloten fles bouwt de druk snel op en dat werkt volgens mij ook bij 20°C beter voor de oplosbaarheid dan die koelkasttemperatuur van 6-7°C
Dit is een penguin vraag: het goede antwoord was adsorptie en die staat er niet tussen. (Antwoord B is niet zwak, maar fout)Vraag 12 met het lampje-duimprobleem ben ik ingetrapt. Zuurstofloos bloed is ook rood, zij het donkerder rood. A kon dus niet het goede antwoord zijn. Maar antwoord B vind ik daarmee wel een héle zwakke.
Inderdaad. En de weinige Europese wetenschappers die de Arabische kennis wilde weten, leerden gewoon de Arabisch taal.Het Arabisch wetenschapsprobleem is ook zo'n rare vraag met rare antwoorden. Ik heb (te laat, maar goed) als kerstcadeau het boek "De herschepping van de wereld" van Floris Cohen gehad. Een flink stuk natuurwetenschapsgeschiedenis. Die verklaart nou juist dat de Arabische wetenschappers juist wél heel sterk (zij het zeker niet alleen) gericht waren op wiskunde die de voorschriften van de Koran (richting van Mekka, gebedstijden, verdeling van erfenissen, etc) exact mogelijk moesten maken. Het heeft ze eeuwen bezig gehouden. Verder verklaart Cohen dat in de 11e eeuw het juist het toen nog Arabische Andalusië (in Spanje dus) was waar de Arabische wetenschap op zijn top was. Het hart van de Arabische wereld (het huidige Midden-Oosten) kreeg na het jaar 1000 klap op klap van invasies, en de natuurwetenschap viel er in steil verval. Goed, een en ander is vatbaar voor allerlei interpretatie. Laat maar.
Het waren dit jaar ook gewoon weer waardeloze vragen en een waardeloze show (op een gegeven moment ben ik zelfs de krant gaan lezen).En zo zie je, als je te diep gaat nadenken breng je er ook niet veel van terecht......
Typefout of procedurefout?Het ging over een periode van enkele uren. De reactiesnelheid is gewoon veel lager in de koelkast. Ik heb dit experimenteel (met cola, niet met champagne) uitgeprobeerd. Terwijl een open blikje bij 20 graden na 3 uur bijna al zijn koolzuur kwijt is, zit er bij een open blikje bij 5 graden nog heel wat in.
Typefout of procedurefout?