Ik zit sinds kort (sinds vandaag om precies te zijn) met het idee te spelen om van een kaartspel een digitale variant te maken, die je over het internet met elkaar kan spelen. De spelregels zijn absurd eenvoudig, daar verwacht ik geen problemen mee. Echter wel met een aantal bijkomende aspecten:
- Een speler moet inloggen om mee te kunnen spelen
- Verschillende spelers moeten met elkaar af kunnen spreken om een potje tegen mekaar te spelen. Dat betekent dus dat er meerdere potjes tegelijk (door verschillende spelers) gespeeld moeten kunnen worden
- De performance moet uiteraard dusdanig hoog zijn, dat de internetverbinding geen issue mag vormen. Graphics zijn erg eenvoudig, waarschijnlijk kan ik het zelfs met alleen maar vector graphics doen.
Paar vraagjes hierbij:
- Mag ik zomaar van een bestaand (kaart)spel een digitale versie maken, of moet ik daar toestemming van de bedenker(s)/uitgever voor hebben? Hoe zit het precies met copyright, enz?
- Ik zit er sterk aan te denken om het spel in Flash/Actionscript te maken. Maar ik heb ook aan ASP.NET (C# als code behind) of PHP lopen denken, maar ik ben bang dat de performance dan als een kaartenhuis in mekaar zakt. Of zou het met de performance best nog mee kunnen vallen? Ik wil het niet in Java maken, omdat ik daar geen ervaring mee heb.
- Als een speler tijdens het spelen op een button/plaatje klikt, moet de game weten, welke (ingelogde) speler geklikt heeft. Hoe kom ik daarachter? Kan ik dat met session variabelen regelen, of heb ik daar andere technieken voor nodig (zoals m.b.v. IP-adressen bijvoorbeeld (hmmm, dat zal niet gaan werken, omdat er soms meerdere gebruikers achter hetzelfde IP-adres zitten)).