Gegeven, standaard atmosfeer, windstil in ons landje (B of NL), een projectiel wordt afgevuurd en verlaat de loop met een bepaalde snelheid. Op 2,5 meter afstand heeft het projectiel een snelheid van 100 m/s. Het projectiel zelf is een perfecte bal met een gewicht van 0,2 gram en een diameter van 6 mm.
Gevraagd : Wat is de snelheid van het projectiel bij het buitenkomen van de loop, dus 2,5 meter eerder ?
Ik ga er van uit dat de luchtweerstand de enige kracht van invloed is op het horizontale traject (zwaartekracht even buiten beschouwing gelaten).
Ik heb alle 18 pagina's bekeken in de hoop een bepaalde formule te vinden waarmee ik mijn probleem zou kunnen oplossen, maar helaas ...
Voor de oplossing zit ik zelf te denken aan de wet van behoud van energie, dus de energie van het projectiel op 2,5 meter is 1 joule en dit moet gelijk zijn aan de som van de energie van het projectiel aan het begin - de 'opgeslorpte' energie ten gevolge van de weerstand. Nu is volgens mij energie gelijk aan kracht x verplaatsing, waarbij deze verplaatsing 2,5 meter is. Dan blijft de enige vraag nog over wat is de kracht.
In mijn redenering dus de wrijvingskracht, welke gelijk is aan 1/2*A*Cw*rho*v², waarbij A de frontale opp van de bol is met diameter 6mm (dus opp v.e. cirkel), rho de dichtheid van de standaard atmosfeer, Cw de wrijvingscoëfficiënt en v de snelheid van het projectiel.
Dus blijven er nog 2 vragen over om mijn probleem op te lossen, wat is de Cw en wat moet ik als snelheid nemen (beginsnelheid - eindsnelheid ?) ?
Om dit op te lossen heb ik verder geredeneerd (lees gegoogled), en uiteindelijk kwam ik ergens tot een formule dat Cw voor een bol gelijk is aan 24 / Re, met Re het Reynoldsgetal, welke dan weer gelijk is aan Re = rho*v*d/mhu, rho zijnde opnieuw de dichtheid van lucht (volgens mij is 1,29 kg / m³ een goede waarde), d de diameter van de bol (6 mm) en mhu de viscositeit (zijnde 1/1000 kg/(m*s) ) en v de snelheid.
Dus uiteindelijk heb ik mijn hele vraagstelling gereduceerd tot de vraag : Welke snelheid moet ik nemen ? en wat is dan de hieruit resulterende beginsnelheid ....
alvast bedankt