Jona444 schreef:Uit het subforum biologie las ik een interessant onderwerp. Er is namelijk net een topic geopend over overbevolking. Overbevolking komt (ondermeer) tot stand door een sterke technologische vooruitgang in de medische wereld. Beter dan ooit kunnen wij mensen genezen van allerhande ziekten. Mensen in ontwikkelingslanden krijgen voldoende hulp van de westerse landen.
Deze overbevolking heeft zijn nadelen. Het is niet bevorderend voor het milieu dat er zoveel mensen bijkomen. Huizen worden duurder. Vergrijzing. De evolutietheorie van darwin (de wet van de sterksten) wordt volledig genegeerd door de zwakken te helpen en te genezen. Om nog maar een paar nadelen op te sommen.
Wat mij nu dwars zit, is het feit dat het verschil tussen goed en kwaad hier zeer onduidelijk is.
Stel nu dat wij de mensen in ontwikkelingslanden en de zieken niet meer helpen, dan doen wij er juist goed gaan omdat bovengesomde nadelen dan niet meer van toepassing zullen zijn. Maar het is juist slecht om onze medemens niet te helpen, en zeker omdat wij de middelen en de technologie ervoor hebben.
Ziet u de paradox?
Het is inderdaad een paradox (een tegenstrijdigheid die alleen op taalniveau bestaat). Deze ontstaat omdat je een definitie (wat is goed? wat is overbevolking?) uit zichzelf wil definieren en deze onderling wilt oplossen alsof het een wiskundige vergelijking was.
Overbevolking ontstond in het verleden (bijv het antieke Griekenland) al gewoon door bevolkingsgroei. Omdat de natuurlijke aanwas in die tijd laag was, moet het ontstaan van steden als Athene en Rome voornamelijk geweten worden aan migratie.
Wij houden inderdaad grote segmenten van de bevolking in leven die een paar eeuwen geleden al in de kinderjaren zouden zijn gestorven.
Maar wat mij betreft is het onderscheid tussen goed en kwaad hier zeer eenvoudig. Maar goed en kwaad zijn moreel-religieuze termen, ik denk dat het beter is om te spreken van nuttig en onnuttig. DIngen die het voortbestaan van de soort verzekeren zijn nuttig, de overige niet.
De kwaal van de arme landen is dat ze zoveel kinderen maken dat de bevolkingsgroei vaak de economische groei overtreft. Corruptie, verspilling, niet productieve tijd, enz doen de rest, vernietigen veel kapitaal.
Omdat er altijd veel handjes zijn die ongeschoold werk kunnen doen en moeten doen om te overleven, is er weinig druk op het economische systeem om te mechaniseren, laat staan om te moderniseren, behalve als dat echt nodig is om bepaalde diensten en producten te kunnen leveren (vliegtuigmaatschappij, bankwezen, enz).
Voor definitie van overbevolking is heel bruikbaar de berekeningen van het WNF en Wackernagel, die voor de hele wereld berekend zijn.