Al
Artikelen: 0

Tangentiele en radiale kracht

Misschien een domme vraag, maar wat is het verschil tussen een radiale en tangentiele kracht?

Bedankt
Jan van de Velde
Moderator

Re: Tangentiele en radiale kracht

domme vragen bestaan niet.

Afbeelding
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270
TD

De tangentiële kracht is steeds de component rakend aan het oppervlak dat je beschouwt. Een willekeurige kracht kan je ontbinden in zo'n tangentiële kracht en in een normaalkracht, loodrecht op het oppervlak.

In welke context kom je "radiale" kracht tegen? Misschien dat ze hiervan spreken in plaats van de normaalkracht, voor cirkelvormige oppervlakken (de loodrechte normaal is dan immers volgens de straal gericht).

Edit: Jan's tekening bevestigt wat ik dacht, het is dus de loodrechte component (ook wel: normale component) :D
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)
Al

Bijvoorbeeld op een tandwiel heb je een radiale en tangentiele kracht, maar snap het verschil niet echt goed
Jan van de Velde
Moderator

bij een tandwieloverbrenging zorgt de tangentiële (richting raaklijn aan de "cirkel") ervoor dat het tandwiel draait. Maar omdat de tandvlakken niet plat tegen elkaar liggen én bovendien haaks op de raaklijnen aan beide tandwielen ontstaat er ook een radiale kracht, die dus als effect heeft dat de tandwielen de neiging hebben uit elkaar te gaan.

Ik heb het nog nooit eerder aan de hand gehad en zou niet met 100% zekerheid een krachtenschemaatje hiervoor kunnen tekenen. Maar vooruit, een poging tot.......
tandwielen
tandwielen 5693 keer bekeken
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270
bernardd

Bedankt ik had net dezelfde vraag !

Terug naar “Klassieke mechanica”