Dit is misschien niets wetenschappelijks maar ik wil op een veilige manier controleren of ik de aardingspin van een contactdoos goed heb aangesloten.
Hoe doe ik dat? Wat heb ik hiervoor nodig?
Nou, een lamp brandt prima zonder aarding hoor. Zelf zou ik een losse (geïsoleerde) kabel nemen, aan één kant aan de aarding van het contact bevestigen, en aan de andere kant met een multimeter de kring rond maken naar de aardedraad/pin in de meterkast. Weerstand meten. Bedraagt die duidelijk een verwaarloosbaar aantal ohms dan lijkt het me wel in orde.Stop een lamp in het stopcontact, als hij aan gaat was het goed.
Blue schreef:Dit is misschien niets wetenschappelijks maar ik wil op een veilige manier controleren of ik de aardingspin van een contactdoos goed heb aangesloten.
Hoe doe ik dat? Wat heb ik hiervoor nodig?
Als je nu een metalen emmer hebt hang je de fasedraad en de neutraal in het water, de aarding hang je aan de emmer vast en wanneer je je hand op de emmer kan leggen dan denk ik dat je aarding correct is aangesloten. Wanneer je blijft vasthangen aan die emmer heb je waarschijnlijk ergens een foutje gemaakt.We moeten dus controleren of de aardlekschakelaar uit gaat. Ik verbind dus met het water de fase en de nul.
Daar heb je gelijk in.Ruben dit lijkt mij toch niet de veiligste manier om het te controleren!?
De zekering gaat afspringen wanneer er een te hoge stroom door je draad.Het is de bedoeling dat de aardbeveiliging afslaat. Dus een zekering is in een woonhuis toch al een voorbode voor de aardbeveiliging. Is het dan niet zo dat wanneer een zekering afspringt ik ook de aardbeveiliging gecontroleerd heb?
Ik dacht dat je een mogelijk oplossing moest hebben voor een mogelijke examenvraag (theoretisch dus).Heb ik dit goed begrepen? En ben ik zelf goed beveiligd wanneer ik de metalen emmer op een houtenvloer (hout is slechte geleider) plaats en de draden goed geïsoleerd zijn (natuurlijk niet aan de raakpunten)?