Nee, niet meerdere butlers voor 1 actrice. Meerdere butlers EN 1 actrice (die dus zelf 1 van de butlers heeft).
Op die manier. Dit was eigenlijk het enige deeltje van je post dat me niet duidelijk was.
Overigens, stel dat: "Alle butlers waren naar buiten gelopen. De butler van de rockster genoot in de rozentuin van zijn sigaret. Plotseling hoorde hij gegil en keek omhoog om te zien waar het vandaan kwam. Iemand schoot op de butler van de actrice die op het balkon stond." Hoe voel je de zin in deze context aan?
In deze context ben ik van mening dat de butler (die aan de actrice "toebehoort") op het balkon staat. De butler van de rockster kijkt namelijk omhoog, dus moet de schietpartij zich ook in de hoogte hebben voorgedaan en ik denk dat iedereen het erover eens is dat de butler van de actrice beschoten wordt.
Het stukje die op het balkon stond volgt direct op actrice. Zonder interpunctie is het, in elk geval voor mij, niet logisch dat het laatste stuk zelfs maar op de butler zou kunnen slaan.
Het is inderdaad onwaarschijnlijk, maar zoals taalprof
De intuitie is correct. De zinnen zijn niet ambigue, omdat de komma moet blijken dan wel uit de schrijfwijze dan wel uit de manier van spreken, een pauze, en of een toonsverandering. ZOnder dat kan uit niets blijken dat zin 2 bestaat en hebben beide zinnen de vorm van zin 1.
Het verschil tussen beide zinnen is dat de ene bijzin uitbreidend is en de andere beperkend.
Zoals ik in mijn vorige post reeds zei, (en theoriegeladen [snapback]381888' target='_self'>hier</a> ook), kan de uitbreiding (of beperking) zowel op de actrice als op de butler slaan. De zin is dus wél ambigu. Bovendien vermoed ik dat - aangezien de zin afkomstig is uit een wetenschappelijke studie - er bewust op gelet is om die zin ambigu te maken.
Als ik echter naar de semantiek kijk dan is het logischer dat "de butler van de actrice" bij elkaar hoort en dat het de butler zelf is die op het balkon staat.
Waarom zou dit semantisch logischer zijn?
Ik zou de zin als fout willen aanmerken: De zin is ambigu. Dit mag dan wellicht geen grammaticale overtreding zijn, het is wel een semantische overtreding en dat zou volgens mij zwaarder moeten tellen.
Het gaat hier niet om <a href="
http://nl.wikipedia.org/wiki/Ambigu%C3% ... _semantiek" target="_blank">semantische ambiguïteit[/url] maar om
grammaticale ambiguïteit.