Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
steve
Artikelen: 0

Het heelal valt

Ik weet niet of dit hier de juiste plek is voor dit bericht maar bij theorie-ontwikkeling paste het nu ook weer niet dus.

Mijn vraag dus: Wat houdt de aarde, en ons zonnestelel op dezelfde hoogte? Of kan het zijn dat ons zonnestelsel gewoon aan het vallen is nu? In boeken staan altijd mooie tekeningetjes van hoe de planeten een ongeveer mooi horizontaal vlak beschrijven (of toch in elk geval equiplanaar), maar hoe zit het met de hoogte?
Jan van de Velde
Moderator

Re: Het heelal valt

Als je je afvraagt "hoe zit dat met de hoogte?", vraag ik mij als eerste af: "hoogte t.o.v. wat?" :D

Denk daar eens over na?

(hint: voor een australiër is "naar beneden" een heel andere kant op dan voor mij hier in Nederland)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270
meijuh

http://www.jaggle.nl/index.php/site/comments/space/

Hier staan hele mooie filmpjes over het heelal. In het eerste en tweede filmpje kun je zien wat jij bedoelt.

Het blijkt inderdaad dat de aarde (en dus ons zonnestelsel) op en neer beweegt en rond draait in de melkweg.
Phys

De onderlinge gravitatiekracht tussen alle planeten, sterren en zonnen in ons zonnestelsel heeft voor een bepaald evenwicht gezorgd.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -
raf

Dat evenwicht is slechts tijdelijk, gezien over miljarden jaren. Alles wat wij zien en denken te weten is maar een momentopname van het geheel. Ook aan het expanderen van het heelal komt eens een einde. Dan verzameld alles zich weer in één massa en het avontuur kan opnieuw beginnen. Daar zijn vele miljarden jaren voor nodig. Wat is tijd voor energie dat eeuwig is ? Wat is de leeftijd van het mensdom daarbij vergeleken ? Eens zullen we voor goed verdwijnen en er zullen geen bewijzen meer zijn, dat we ooit hebben bestaan.
eendavid

Ook aan het expanderen van het heelal komt eens een einde.
Met wat we nu weten blijft de expansie van het heelal eeuwig duren.
Snelle Herhaling

Ik weet niet wat jij weet, maar wel dat er een aantal mogelijke theorieen zijn.

Hier staan er een paar.
eendavid

Wat ik weet is dat we een van 0 verschillende kosmologische constante waarnemen, en dat we reeds in het
\(\Lambda\)
-tijdperk zitten (en dat we daar gegeven de natuurwetten nooit meer uitgeraken). Dat is alleszins de meest aanvaarde theorie. Men kan er gerust over discussiëren of andere mogelijkheden nog niet door experiment zijn weggeschreven (quintessence, wie weet andere energievormen die nog later beginnen domineren,andere verklaringen voor de waarnemingen waaruit men tot versnelling besloot (de statistiek voor z>0.5 mag wel wat beter),...). Maar stellen dat er ooit een einde aan de versnelling komt is verkeerd.

dat valt trouwens ook te lezen in het wiki-artikel.
raf

Met wat we nu weten blijft de expansie van het heelal eeuwig duren.

Hoeveel % weten wij, van wat er te weten valt ? Er komt een moment dat er door de aantrekkingkracht tussen die enorme massa's, die beweging zal vertragen, om eens tot stilstand te komen. Spoedig daarna komt die beweging weer op gang in omgekeerde zin. Op dit ogenblik is de kracht van de oerexplosie nog groter dan de aantrekkingskracht tussen de vele clusters. Geen van ons zal ooit gelijk krijgen, het bestaan van ons zonnestelsel is oneindig kort in de eeuwigheid.
eendavid

Hoeveel % weten wij, van wat er te weten valt ? Er komt een moment dat er door de aantrekkingkracht tussen die enorme massa's, die beweging zal vertragen, om eens tot stilstand te komen. Spoedig daarna komt die beweging weer op gang in omgekeerde zin. Op dit ogenblik is de kracht van de oerexplosie nog groter dan de aantrekkingskracht tussen de vele clusters. Geen van ons zal ooit gelijk krijgen, het bestaan van ons zonnestelsel is oneindig kort in de eeuwigheid.
we weten alleszins dat deze redenering fout is... google bijvoorbeeld op "Einstein- de Sitter"
Raymond Bakker

Mijn vraag dus: Wat houdt de aarde, en ons zonnestelel op dezelfde hoogte? Of kan het zijn dat ons zonnestelsel gewoon aan het vallen is nu? In boeken staan altijd mooie tekeningetjes van hoe de planeten een ongeveer mooi horizontaal vlak beschrijven (of toch in elk geval equiplanaar), maar hoe zit het met de hoogte?
Ik heb eens gelezen dat wij met ons zonnestelsel als een soort carocel of zoiets

(zo,n draaimolen met van die paartjes die al draaiend omhoog en weer naar beneden gaan)

om ons sterrenstelsel draaien, en dat we dus steeds tal van lichtjaren boven het middelpunt uitkomen en dan weer

tal van lichtjaren er onder.

En dat we ong om de 100 miljoen jaar een grote asteoridegordel tegenkomen, zo zijn ook de dino's uitgestorven ong

96 miljoen jaar geleden.

Weet hier iemand iets meer van? ik niet zoals je ziet ik gok eigenlijk maar een beetje.
You can't teach a man anything....you can only help him find it with in himself....
Phys

Raymond Bakker schreef:carocel

(zo,n draaimolen met van die paartjes die al draaiend omhoog en weer naar beneden gaan)
caroussel :D

Verder herken ik erg weinig in de rest van je verhaal. Volgens mij klopt er niets van.

Het uitsterven van de dinosauriërs is volgens wikipedia ook niet (eenduidig) toe te schrijven aan een periodieke gebeurtenis ('een grote asteoridegordel die elke 100 mljn. jaar passeert').
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Terug naar “Sterrenkunde en Ruimtevaart”