Hoe komt het dat een waterstofatoom maar 1electron heeft
en het spectrum toch meerdere spectraallijnen bevat?
Dank bij voorbaat!
Het spectrum van een atoom wordt bepaald door de energieniveaus van het atoom/molecuul. Een waterstof atoom heeft dan maar 1 elektron, maar dat elektron kan in verschillende energieniveaus zitten. Het emissiespectrum wordt bv bepaald door de overgang van het elektron van 1 energieniveau naar een lager energieniveau met energieverschil E, waarbij er een foton wordt uitgezonden. De frequentie van dat foton is natuurlijk gerelateerd aan E via E=h*f.vinny007 schreef:Hoe komt het dat een waterstofatoom maar 1electron heeft
en het spectrum toch meerdere spectraallijnen bevat?
Dank bij voorbaat!
Zeg ik het nóg fout....Als ik je goed begrijp is het net andersom. Die lijnen die dicht bij elkaar staan is juist een "val" van een "hoge" baan naar een iets minder hoge. Kleine energieverschillen dus.
Als ik je eerdere uitspraken:Giulia schreef:Dus, het is juist wat ik zei?
(Bedankt!)
goed begrijp, dan is wat ik daaruit begrijp niet juist. De lijnen van de elektronen die terugvallen van bijvoorbeeld n= 2 naar n=1 respectievelijk n=3 naar n=1 liggen ver uiteen. De lijnen van de elektronen die terugvallen van bijv n=9 naar n=1 resp n=8 naar n=1 liggen heel dicht op elkaar. De energieverschillen tussen n=9 en n=8 zijn betrekkelijk gering.Zijn die (dicht op elkaar ligende lijnen) dan afkomstig van het elektron dat van slechts een paar schillen hoger terugvalt op de eerste? (omdat het elektron dicht bij de kern de hoogste potentiële energie heeft en dus bij terugvallen van kleine 'hoogte' dan de meeste energie afgeeft).