donkers
Artikelen: 0

Welke bouten gebruiken?

Allen, Ik heb vroeger natuurkunde gehad maar nu het er op aan komt durf ik toch niet zelf te gaan rekenen. Kan iemand mij helpen met het volgende?

Ik wil voor een aantal halters een draagconstrutie maken die ik aan de muur hang. Aan de muur wil ik twee maal een kokerprofiel schroeven waarop ik haaks een dwarssteun las met daarom een 'plank'(of geprofileerde staalplaat).

Mijn vraag is nu wat voor schroeven/bouten ik moet gebruiken als er ca 300kg aan gewicht op komt te liggen?

Hoe kan ik dat berekenen? Mijn gevoel zegt dat in ieder profiel 3 maal M8 keilbout zou voldoen maar is dat te onderbouwen?

Dank voor de hulp, besef dat het theoretisch is en dat ik niet met een simpele vraag zekerheid kan krijgen maar naast de steun in de muur ben ik van plan het ook af te steunen op de vloer.

D
oktagon

Re: Welke bouten gebruiken?

De bouten M8 krijgen per stuk een afschuifkracht van 100 kg ofwel wordt de afschuifspanning 100/ rond 8 mm (zelf verder uitrekenen!).M.I. voldoende.

Het probleem is echter dat je bevestiging in de muur een moment moet opvangen,dus wat voor muur is het.Als je een te korte keilbout toepast gaat de zaak los zitten,kun je er niet dwars doorheen en een plaatje aan de andere zijde van de muur plaatsen.

Is het een buitenmuur neem dan bouten M12 om een groter oppervlakte tegen de afschuiving in de muur te krijgen,je krijgt dan wrs een gatdiepte van zo'n 8 tot 9 cm met voldoende grip.

Neem geen plastic plug,doch wel metaal.
donkers

oktagon schreef:De bouten M8 krijgen per stuk een afschuifkracht van 100 kg ofwel wordt de afschuifspanning 100/ rond 8 mm (zelf verder uitrekenen!).M.I. voldoende.

Het probleem is echter dat je bevestiging in de muur een moment moet opvangen,dus wat voor muur is het.Als je een te korte keilbout toepast gaat de zaak los zitten,kun je er niet dwars doorheen en een plaatje aan de andere zijde van de muur plaatsen.

Is het een buitenmuur neem dan bouten M12 om een groter oppervlakte tegen de afschuiving in de muur te krijgen,je krijgt dan wrs een gatdiepte van zo'n 8 tot 9 cm met voldoende grip.

Neem geen plastic plug,doch wel metaal.
Dankje voor de tips, hoe kom je aan de 100 kg per M8? En wat bedoel je met afschuifspanning 100/rond9 ? kan je daar even niet volgen.... Misschien kan je me daar even op toelichten?

Verder is het een gemetselde muur dus wil wel diep gaan boren en wellicht chemisch anker gebruiken. M12 misschien beter ivm veiligheidsmarge, overigens heb ik op de gewenste plek geen mogelijkheid om aan de andere kant te komen (buren) maar elders wel dus misschien ga ik dat eens bekijken.
oktagon

Hallo,

Ik maakte een rekenfoutje en wel dat ik rekende op 3 bouten,maar je wilt er 6 nemen,dus dan wordt de afschuifkracht 50 kg per bout ipv de eerder door mij vermelde 100 kg.

Het overige advies om vanwege het houvast in de muur een keilbout M12 te nemen blijft gehandhaafd ook al omdat er bij gebruik van de haltersteunen er een bewegingsbelasting optreedt bij het afnemen en het er weer opleggen!

Een vervolgadvies;ik dook er verder in.

De geplande hoogste opbergbeugel van een halter komt wrs.niet boven de 180-200 cm boven de vloer;en zou je de buisprofielen,die dus verticaal geplaatst worden 50 -60 hoger kunnen laten doorlopen.Dat heeft een gunstiger effect op de schuifkracht in de muur bij de bovenste bouten!

Terug naar “Constructie- en sterkteleer”