Phys
Artikelen: 0

Re: [faq] hoe werk ik met latex?

WinEdt
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -
TD

TexNicCenter
WinEdt
En ik gebruik (toevallig) precies de twee bovenstaande.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)
Mendelevium

Ik heb ze alletwee staan, maar WinEdt is wel niet gratis, TeXnicCenter wel. Voor de rest ongeveer even goed vind ik.
Laat je PC rekenen als hij toch niets te doen heeft, en help de mensheid een handje: ga naar ons subforum Distributed Computing en doe mee met 1 van de BOINC-projecten!!!

"Anyone who is not shocked by quantum theory has not understood it." (N. Bohr)
TD

Ze hebben allebei wel wat voor- en nadelen, een beginner is misschien beter af met WinEdt.
Klintersaas
Social:

Ik wil het volgende stelsel vergelijkingen ingeven in LaTeX met een accolade ervoor:

7a - 2d = 0

66a - g = 0

96a + 2c - 2i = 0

42a - f = 0

24a + 4b + 4c - 7d - 4e - 2f - 3g - 4h - i = 0

b - 2d - g - 2h = 0

b - e = 0

c - e - h = 0

Om dit te bereiken geef ik volgende LaTeX-code in:

Code: Selecteer alles

[tex]

\begin{cases}

7a-2d=0\\

66a-g=0\\

96a+2c-2i=0\\

42a-f=0\\

24a+4b+4c-7d-4e-2f-3g-4h-i=0\\

b-2d-g-2h=0\\

b-e=0\\

c-e-h=0

\end{cases}

[/tex]
Ik krijg echter steeds de melding "[unparseable or potentially dangerous latex formula]". Wat doe ik fout?
Geloof niet alles wat je leest.

Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!
Ruben01

Zoiets Klintersaas ?
\(\left\{ \begin{array}{rcl}7a-2d=0\\66a-g=0\\96a+2c-2i=0\\42a-f=0\\24a+4b+4c-7d-4e-2f-3g-4h-i=0\\b-2d-g-2h=0\\b-e=0\\c-e-h=0\end{array}\right.\)

Code: Selecteer alles

[tex]

\left\{ \begin{array}{rcl}

7a-2d=0\\

66a-g=0\\

96a+2c-2i=0\\

42a-f=0\\

24a+4b+4c-7d-4e-2f-3g-4h-i=0\\

b-2d-g-2h=0\\

b-e=0\\

c-e-h=0

\end{array}\right.

[/tex]
jhnbk

Ze hebben allebei wel wat voor- en nadelen, een beginner is misschien beter af met WinEdt.

Ik zie niet in wat er mis is om te beginnen met TexNicCenter. Ik heb immers dit pad bewandeld en ben er heel tevreden van.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.
TD

Ik zie niet in wat er mis is om te beginnen met TexNicCenter. Ik heb immers dit pad bewandeld en ben er heel tevreden van.
Er is helemaal niks "mis" met TexNicCenter, ik gebruik het ook hoor... Voor een minder ervaren computergebruiker lijkt me de interface van WinEdt wat toegankelijker en uitgebreider met "standaardknopjes".
HosteDenis

Er is helemaal niks "mis" met TexNicCenter, ik gebruik het ook hoor... Voor een minder ervaren computergebruiker lijkt me de interface van WinEdt wat toegankelijker en uitgebreider met "standaardknopjes".

Ik vind juist het tegenovergestelde, al maakt het voor mij slechts een klein verschil.

TeXNicCenter heeft bovenaan juist een hele hoop knoppen in de menubalk staan waarmee je direct pijlen, griekse letters, wiskundige tekens, etc. direct kan selecteren en waardoor beginners niet meteen een hoop commando's zoals \int of \frac{}{} uit hun hoofd moeten leren.

Maar al bij al vind ik het onderscheid tussen TeXNicCenter en Winedt niet bijster groot. Beiden lijken mij geschikt voor beginners.

En @ Mendelevium, ben je er zeker van dat WinEdt niet gratis is? Ik ben in ieder geval gratis aan mijn versie gekomen, en ik heb deze niet 'in den duuk' gedownload.

Denis
"Her face shown like the sun that I strived to reach."
TD

Het heeft een gratis probeerversie, maar die blijft niet werken (tenzij je er mee geknoeid hebt...).
HosteDenis

Het heeft een gratis probeerversie, maar die blijft niet werken (tenzij je er mee geknoeid hebt...).

Ik gebruik hem al bijna een jaar, maar heb er niet mee geknoeid. Dan heb ik waarschijnlijk geen legale versie gedownload... Zonder dat ik het wist nog wel! :D

Waar je dankzij het Wetenschapsforum niet allemaal achter komt! :D
"Her face shown like the sun that I strived to reach."
Mendelevium

En @ Mendelevium, ben je er zeker van dat WinEdt niet gratis is? Ik ben in ieder geval gratis aan mijn versie gekomen, en ik heb deze niet 'in den duuk' gedownload.
Je hebt een testperiode van ong. 30 dagen daarna loopt die af, maar ik heb wel niet getest wat er daarna gebeurt.

Maar voor studenten van de KUL kan je voor denk ik € 5 toch WinEdt blijven gebruiken.
Laat je PC rekenen als hij toch niets te doen heeft, en help de mensheid een handje: ga naar ons subforum Distributed Computing en doe mee met 1 van de BOINC-projecten!!!

"Anyone who is not shocked by quantum theory has not understood it." (N. Bohr)
Arie Bombarie

Is het met deze programma's ook gemakkelijk om Latex te schrijven en dit dan te kopieëren naar een bericht in dit forum? Of gebruiken jullie deze programma's om bijvoorbeeld formules in Word te krijgen?
Help WSF met het vouwen van eiwitten en zo ziekten als kanker en dergelijke te bestrijden in de vrije tijd van je chip:

http://sciencetalk.nl/forum/index.ph ... opic=59270
Klintersaas
Social:

Zoiets Klintersaas ?
Inderdaad, bedankt.
Geloof niet alles wat je leest.

Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!
jhnbk

Als je latex gebruikt, dan gebruiken de meeste het als volwaardig systeem. TexNicCenter kan handig formules zetten, alhoewel er ook handige software is als je het enkel voor dit forum nodig hebt. Ik zoek even de link op en post het zo meteen
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Terug naar “Cursussen en FAQ's”