oktagon
Artikelen: 0

Doorbuigingsformules

Naar aanleiding van geregelde vragen copieerde ik een een leerboek "Bouwconstructies"vanIrs.Romijn en Horseling uit 1952 de bijgaande formules voor doorbuigingen van balken.

Je kunt in vergelijkbare gevallen het momentdeel uit de off.doorb.formule lichten en vervangen door het door jou berekende moment bij een andere vorm van belasting.

De hierna vermelde q is de belasting per meter of cm.

Bijv.ligger op 2 vrije steunpunten: gelijkm.belasting M= 1/8 ql^2 en doorb. f= (5 ql^4)/ (384 EI)

deel de f door de 1/8 ql^en dan heb je het standaard moment er uit gelicht en vervang dat door een moment dat wordt veroorzaakt door een andere vorm van belastingen op dezelfde constructie.

Je ziet op de bijlage,waarop dat reeds gebeurde voor bepaalde gevallen;wel te letten bij andere vragen op de constructie die je onder handen hebt en de belastingen erop.

Door regiefout staat plaatje op zun ko'p.

Ik gebruikte wat dikke letters,zal wel weer strafpunten opleveren als bij mijn topix sexuologie bij filosofie!
Iceman

Re: Doorbuigingsformules

Kijk dit is handig, ik denk er na om boekje van Dhr. Romijn ook aan te schaffen. Op het internet kan ik dit boek trouwens alleen nog in de antieke boekwinkels kan halen :D
Het leven is een korte periode tussen twee eeuwigheden
oktagon

Ik hoop het voor je, want tegenwoordig worden jullie vaak naar Angelsaxische schrijvers verwezen en die doen dat vaak te gecompliceerd en niet in het Hollands.Mogelijk kan ik op vragen nog wat theorie duidelijk maken.

Probeer wat Romijn betreft eens Hogeschool Rdam (De Jonghweg),ik kreeg daar les van hem.In hun bieb hebben ze mogelijk wat.
jhnbk

Oktagon. Ik dank je voor deze ontzettend handige post. :D

Wat de Angelsaksische boeken betreft heb je volkomen gelijk.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Terug naar “Constructie- en sterkteleer”