Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Klintersaas
Artikelen: 0
Social:

Re: Wie staat op het balkon?

Ik vind dat de actrice op het balkon staat, als de butler op het balkon staat had men dat mooi kunnen accentueren door:
Men had de zin altijd anders (en duidelijker) kunnen formuleren. De zin is bewust ambigu.
Iemand schoot op de butler, die op het balkon stond, van de actrice.
Deze zin bevat een (m.i. lelijke) tangconstructie en is geen goed alternatief.

PS: Voor de taalkundige discussie kan je in de andere topic terecht. (Edit: verplaatst bericht)
Geloof niet alles wat je leest.

Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!
(sandra)

na een tijdje gestaard te hebben naar de zin doe ik maar 1 ding: niet kijken naar het taalkundige en ervanuit gaand dat de actrice beroemd is en de butler niet , vind ik het logischer dat actrice werd beschoten en niet de butler. maar ja das natuurlijk niet een taalkundige verklaring. maar.. het kan natuurlijk ook zijn dat ze allebei op het balkon staan en dat de butler per ongeluk geraakt werd ipv de actrice.

ik heb de vaak de neiging om als het met de manier die het meest voor handen ligt niet werkt, dan maar logisch te gaan na denken, iets wat deze probleemstelling natuurlijk niet oplost maar miscien wel in een ander daglicht werpt?
denken is een hobby... en leuke hobby
Spaceman

edit: hoe ironisch dat ik juist nu de vraag van de poll te snel lees :').

Dan zou ik nu voor de Butler gaan, simpelweg omdat hij wordt neergeschoten, en het me logischer lijkt dat je informatie zou geven over de locatie van de gebeurtenis in kwestie, en niet zomaar wat (in dit geval, omdat er geen context is) nutteloze informatie over de actrice.
Klintersaas
Social:

(sandra) schreef:na een tijdje gestaard te hebben naar de zin doe ik maar 1 ding: niet kijken naar het taalkundige en ervanuit gaand dat de actrice beroemd is en de butler niet , vind ik het logischer dat actrice werd beschoten en niet de butler. maar ja das natuurlijk niet een taalkundige verklaring. maar.. het kan natuurlijk ook zijn dat ze allebei op het balkon staan en dat de butler per ongeluk geraakt werd ipv de actrice.

ik heb de vaak de neiging om als het met de manier die het meest voor handen ligt niet werkt, dan maar logisch te gaan na denken, iets wat deze probleemstelling natuurlijk niet oplost maar miscien wel in een ander daglicht werpt?
Dat kan allemaal wel zijn, maar als je kijkt naar de zin zie je dat het wel degelijk de butler is die beschoten wordt en niet de actrice.
Geloof niet alles wat je leest.

Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!
Kiwiwoman

Effe off topic

Ik krijg iedere keer de neiging om te lezen: Wie staat ER op het balkon. Hebben jullie dat ook en hoe komt dat?
(sandra)

Dat kan allemaal wel zijn, maar als je kijkt naar de zin zie je dat het wel degelijk de butler is die beschoten wordt en niet de actrice.
je hebt helemaal gelijk! ik lag er vanacht nog aan te denken zovan: k heb nu wel een hele mooie 'doordachte'reactie gevraagd maar t ging er helemaal niet om om wie er beschoten werd maar wie er op het balkon stond :D [Edit Veertje: niet nodig om je 6 keer te schamen. 1 smiley is voldoende om je schaamte over te brengen. ;) ]
denken is een hobby... en leuke hobby

Terug naar “Taalkunde”