Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Assassinator
Artikelen: 0

Re: Supernova-fabriek ontdekt

Cool, jammer genoeg valt zoiets niet te voorspellen? Of heb ik het mis?

Ik vraag me trouwens af, hoe lang duurt zoiets? Hoe lang zal het zo helder blijven?
'The universe has a way of not caring about what you believe.'

- Robert Heinlein -
Ger

Supernova's zijn supermachtige dingen! ;)

Ze hebben een lichtkracht uiteenlopend van enkele honderenden miljoenen tot zo'n 3 miljard "aardse" zonnen. Dit hoogtepunt wordt houdt enkele weken aan, waarna het over een periode van een half jaar geleidelijk afneemt tot ongeveer een procent van het maximum (wat nog steeds enorm is natuurlijk). Hoe intens we dat hier waarnemen is natuurlijk afhankelijk van de ruimte die tussen de supernova en onszelf inzit.

Voorspellen is in die zin mogelijk doordat er afhankelijk van het type supernova, een stadium aan vooraf gaat. Dat stadium is relatief kort, maar nog steeds tienduizenden jaren. Vlak voor e overgang naar supernova zijn er waarschijnlijk wel wat indicaties, maar hoe dat zit weet ik niet.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -
Kinderpraktijk SensIQ
Jan van de Velde
Moderator

Vlak voor de overgang naar supernova zijn er waarschijnlijk wel wat indicaties, maar hoe dat zit weet ik niet.
Als die er al zijn lijkt me de kans dat ze worden gesignaleerd machtig klein. Nu is het vaak al zo dat supernova's pas langere tijd na hun ontstaan worden ontdekt, en vele waarschijnlijk helemaal niet eens worden gesignaleerd. Laat staan dat ons die indicaties zouden gaan opvallen.

leuke lectuur om dit te illustreren:

http://www2.gol.com/users/stever/sndisc.htm

http://www.britastro.org/news/items/2003045.html
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270
Assassinator

Nu weten we alleen wel op welk hemellichaam we moeten letten. Zal dat het niet vergemakkelijken? In ieder geval de kans vergroten dat we die signalen waarnemen.
'The universe has a way of not caring about what you believe.'

- Robert Heinlein -
Ger

Uhh, ja, we kunnen de komende 100.000 jaar een telescoop die richting in laten staan, maar ik denk dat een telescoop alleen daarvoor een beetje problemen krijgt met de financiering. ;)
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -
Kinderpraktijk SensIQ
eendavid

Een ander leuk weetje over supernova's en de waarneming daarvan is dat de neutrino's hier zijn voor de fotonen. Dit komt omdat de ster meer doorzichtbaar is voor de neutrino's en deze dus sneller ontsnappen. De neutrino-detectie wordt gesignaleerd aan de telescopen, die zich dan massal naar de supernova kunnen richten.

Terug naar “Sterrenkunde en Ruimtevaart”