Bij dat laatste heb ik toch wel m'n twijfels. Veel ouders schijnen maar al te graag een hoogbegaafd kind in hun bezit te willen hebben. In bepaalde milieus is het welhaast een modegril te noemen. Dat besef van de nadelen, is dat niet veeleer zichzelf een positie aanmeten waarin je als ouder kunt zeggen: 'het is niet altijd even leuk en gemakkelijk met zo'n slim meiske/joch? Deze vraag doet een beetje denken aan miljonairs die zeggen dat geld niet gelukkig maakt.
Ik denk dat je daar zeker een punt hebt. Maar bedoel je hier nu mee dat er weinig tot geen nadelen zitten aan hoogbegaafd zijn? zo ja.. dan denken we daar anders over. denk aan: (info van de site:
www.hiq.nl)
u heeft een sterk gevoel van "anders" zijn
u heeft moeite met autoriteit
u heeft een zeer sterk rechtvaardigheidsgevoel
u functioneert het beste 'solo'
u heeft een hekel aan groepen
u verveelt zich meestal vreselijk op verjaardagen en feestjes
anderen snappen uw grapjes nooit
anderen kunnen u vaak niet volgen
u denkt dat u ongelijk heeft omdat alle anderen iets anders denken
u bent non-conformistisch
op school hoorde u er nooit bij
u ziet snel oplossingen voor problemen
u bent het type wereldverbeteraar
u bent zeer trouw en loyaal
u stelt hoge eisen, vooral aan uzelf
u bent snel verveeld
u heeft een gruwelijke hekel aan herhalingen van wat net gezegd is
u bent snel geprikkeld
u bent snel snel geïrriteerd en ongeduldig
u heeft veel innerlijke onrust
u zit vaak te tobben
als u met een project bezig bent, vergeet u alles om u heen en werkt hier dubbele uren aan
u moet vaak moet uw denkbeelden uitleggen, cq verdedigen of uw denkbeelden worden gewoon genegeerd
u hoort nogal eens: 'doe toch niet altijd zo ingewikkeld', 'ga je altijd zo diep', 'ben je altijd zo serieus?', 'wat lees je nu weer voor 'n ingewikkeld boek' etc.
u durft soms alles, dan weer niets (kluizenaarsperiode wisselt zich af met sociale periode, stemmingswisselingen)
u heeft een laag zelfbeeld (laat je absoluut niet zien aan de buitenwereld!) "Als ik het soms eens durf te zeggen, snapt toch niemand het!"
u heeft vaak het gevoel onder uw niveau te presteren
u heeft vaak problemen met het organiseren van uw leven
u stelt dingen die u moet doen chronisch uit
u heeft vaak problemen met het starten van iets dat gedaan moet worden
u heeft vaak problemen met voortzetten en afmaken van iets waar u mee bezig bent
u heeft vele versnipperde projecten
u heeft een sterke drang naar prikkels
u bent vaak overgevoelig voor zintuiglijke waarnemingen
u heeft neiging tot verslavingen
u bent creatief ingesteld (muziek en toneel, schrijven)
u bent erg intuïtief
u heeft vaste procedures om dingen te doen
Hier zitten toch ook redelijk wat nadelen in. Bij sommige roept dat zelfs het gevoel bij me op: pas als je met de nadelen kan omgaan heb je wat aan de voordelen.
denken is een hobby... en leuke hobby