filemod
Artikelen: 0

Transformator vs dc-machine

Omwille van constructieve redenen is er bij de DC-machine(of elke roterende machine in het algemeen) een veel grotere luchtspleet in vergelijking met een transformator. Ik heb volgende afleiding gemaakt:

De wet van Ampère zegt:

int(H.dl)= N*i

Bovendien is int(int(B*dA))=flux en als we de relatieve permeabiliteit van het ijzer constant veronderstellen: B=mu*H

Dit allemaal samenvoegen geeft:

flux = N*i/(l_l/(mu_l*S) + l_fe/(mu_fe*S))

(l duidt op luchtspleet en fe op ijzer)

Hieruit kan je dus besluiten dat voor eenzelfde stroom en flux het benodigd aantal wikkeling bij een DC-machine veel groter is dan bij een transformator. Is het echter niet zo dat een transformator veel wikkelingen heeft(orde-grootte 1000), terwijl bij motors dat aantal eerder beperkt is?

Waar zit de dwaling in mijn redenering?
HermanBinnekade
Artikelen: 0

Re: Transformator vs dc-machine

filemod schreef:Omwille van constructieve redenen is er bij de DC-machine(of elke roterende machine in het algemeen) een veel grotere luchtspleet in vergelijking met een transformator. Ik heb volgende afleiding gemaakt:

De wet van Ampère zegt:

int(H.dl)= N*i

Bovendien is int(int(B*dA))=flux en als we de relatieve permeabiliteit van het ijzer constant veronderstellen: B=mu*H

Dit allemaal samenvoegen geeft:

flux = N*i/(l_l/(mu_l*S) + l_fe/(mu_fe*S))

(l duidt op luchtspleet en fe op ijzer)

Hieruit kan je dus besluiten dat voor eenzelfde stroom en flux het benodigd aantal wikkeling bij een DC-machine veel groter is dan bij een transformator. Is het echter niet zo dat een transformator veel wikkelingen heeft(orde-grootte 1000), terwijl bij motors dat aantal eerder beperkt is?

Waar zit de dwaling in mijn redenering?
De relatieve permeabiliteit is niet constand.(Als de stroom verandert,verandert ook de permeabiliteit)

Het aantal windingen van een transformator hangt van de spanning en de ijzerdoorsnede af.

Op een klein transformatortje zitten veel meer windingen voor dezelfde spanning als op een grote.

Terug naar “Elektrotechniek”